Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

Endringer i veilederen

Endringer gjort 14.11.25

  • Hele veilederen er gjennomgått og revidert etter innspill og spørsmål fra ulike aktører. Dette har ført til en del språklige justeringer og presiseringer gjennomgående.
  • Nummereringen er justert etter at nye punkter er lagt til i veilederen.
  • «Begreper du møter i denne veilederen» er tatt bort.
  • Lærekandidater er gjennomgående vist til og omtalt i veilederen.
  • Nytt punkt 3.2 «Fylkeskommunen skal følge med på om kandidater som får opplæring i bedrift får tilfredsstillende utbytte av opplæringen» .
  • Nytt punkt 4.3 «Elever som ikke er på skolen».
  • I punkt 5.1 er det gjort presiseringer for hva som er omfattet av personlig assistanse etter opplæringsloven § 11-4 og ikke.
  • Nytt punkt 5.4 «Ansvaret for hjelpemidler».
  • Nytt punkt 5.5 «Grensen mellom opplæring og helse».
  • Nytt punkt 7.4 «Overgang til nytt trinn og ny skole».
  • Nytt punkt 7.9 «Mulighet for å få opplæring adskilt fra klassen og på en annen arena enn skolen (Alternativ opplæringsarena). Denne erstatter tidligere tekst om alternativ opplæringsarena i veilederen.
  • Nytt punkt 10 «Opplæring i hjemmet på grunn av langvarig sykdom».
  • Nytt punkt 11 «Forholdet mellom individuelt tilrettelagt opplæring og fritak fra opplæringsplikten for elever i grunnskolen».
  • Nytt punkt 12 «Individuelt tilrettelagt opplæring og fritak fra vurdering med karakter».
  • Punkt 13 er endret til kun å omhandle «Utgifter ved private skoler». Tidligere tekst om grensen mellom tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging, følger av generelle tekster om dette i veilederen.