Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
9. Årlig evaluering av utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringen
9.1 Skolen skal evaluere utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringen en gang i året
Én gang i året skal skolen utarbeide en skriftlig oversikt over den individuelt tilrettelagte opplæringen eleven har fått, og vurdere utviklingen til eleven ut fra målene som er satt i IOP-en. Dette står i opplæringsloven § 11-11. Eleven og foreldrene skal få tilgang til oversikten og vurderingen.
I tillegg til den årlige evalueringen, har eleven rett til individuell vurdering, det vil si underveisvurdering og sluttvurdering i fag, orden og oppførsel. Det står i opplæringsloven § 2-3. Skolen kan skrive underveisvurderingen i IOP-en, ettersom den vil være et grunnlag for vurderingen til årsrapporten.
For at skolen skal kunne sikre at eleven får den individuelt tilrettelagte opplæringen hen har rett på, bør skolen ha et system der de kan notere ned hva eleven får av opplæring eller eventuelt avvik fra den individuelt tilrettelagte opplæringen hen skulle hatt. På den måten kan skolen fortløpende fange opp tilfeller der eleven ikke får den tilretteleggingen hen skulle hatt, og eventuelt justere opplæringen i tråd med dette.
9.2 Vurdere om eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring
Når skolen har vurdert elevens utvikling, må de vurdere om eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring, eller om hen kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Denne vurderingen må de gjøre i samarbeid med foreldrene og eleven.
9.2.1 Vurderingen viser at eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring
Kommunen og fylkeskommunen må hente inn ny sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten hvis de mener at eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring etter at perioden for den sakkyndige vurderingen er utløpt. Det samme gjelder hvis de mener at elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring er endret.
Hvis elevens utvikling er relativt stabil og behovet er tilnærmet det samme som tidligere, kan PP-tjenesten utarbeide en sakkyndig vurdering på grunnlag av den tidligere sakkyndige vurderingen, den årlige vurderingen og annen informasjon som dokumenterer elevens behov og utvikling. Kommunen og fylkeskommunen fatter nytt vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring på bakgrunn av den sakkyndige vurderingen og evalueringen. Eleven og foreldrene må samtykke til at kommunen og fylkeskommunen utarbeider ny sakkyndig vurdering, og før de fatter nytt vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
9.2.2 Vurderingen viser at eleven ikke lenger har behov for individuelt tilrettelagt opplæring
Skolen må jevnlig vurdere elevens behov for individuell tilrettelegging, og dette kan de gjøre gjennom underveisvurdering, sluttvurdering i fag og årsrapporten for den individuelt tilrettelagte opplæringen. Hvis kommunen og fylkeskommunen vurderer at det ikke lenger er behov for individuelt tilrettelagt opplæring, kan de avslutte saken ved at de ikke fatter nytt vedtak. Skolen, eleven og foreldrene må samarbeide og sørge for en god overgang til den ordinære opplæringen.
Eleven og foreldrene kan alltid kreve at skolen sender henvisning til PP-tjenesten, selv når skolen mener eleven ikke har behov for videre individuell tilrettelagt opplæring.