Rundskriv om grunnopplæring for barn og unge i barneverns- og helseinstitusjoner

3. Særskilt om opplæring for barn og unge som bor i barnevernsinstitusjoner

Fylkeskommunen der institusjonen ligger har ansvaret

Når barn og unge bor i barnevernsinstitusjon på grunnlag av et vedtak etter barnevernloven, er det fylkeskommunen der barnevernsinstitusjonen ligger som skal oppfylle retten til grunnskoleopplæring og videregående opplæring. Dette står i opplæringsloven § 28-3.

Dette gjelder for barnevernsinstitusjoner som Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har godkjent etter barnevernloven § 10-17. Ungdom i omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere er ikke omfattet av fylkeskommunens ansvar etter opplæringsloven § 28-3. Her gjelder den vanlige ansvarsfordelingen i opplæringsloven § 28-1 og § 28-2. 

Kommunen har ansvaret for barn som bor i fosterhjem

Barnet må fysisk bo på institusjonen for at fylkeskommunen skal ha ansvaret for barnets opplæringstilbud.

Dersom barnet bor i et fosterhjem, har kommunen ansvaret for grunnskoleopplæringen. Dette følger av opplæringsloven § 28-1. Fosterhjem er i barnevernsloven § 9-1 definert som “private hjem som ivaretar omsorgen for barn på grunnlag av vedtak etter denne loven”. Et hjem som faller inn under denne definisjonen er et fosterhjem, uavhengig av om hjemmet kalles beredskapshjem, familiehjem, ungdomshjem, fosterhjem eller har andre betegnelser. Selv om hjemmet er tilknyttet en statlig eller privat institusjon, et administrasjonssenter eller lignende, endrer det heller ikke hjemmets status som fosterhjem.

Når det gjelder det økonomiske ansvaret for opplæring for barn i fosterhjem utenfor bostedskommunen, viser vi til forskrift til opplæringsloven § 21-3.

Innhold og omfang av opplæringen

Barn og unge som bor i institusjon har samme rett til en opplæring som følger opplæringsloven og opplæringsforskriften som andre elever. Opplæringen skal være i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet, inkludert fag- og timefordeling og læreplaner for fag. Det vil si at elever i barnevernsinstitusjoner har rett til et fullverdig opplæringstilbud.

Elever som får individuelt tilrettelagt opplæring, skal også ha det samme totale timeantallet som andre elever. Les mer i Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.

Kravene til kompetanse for de som skal gjennomføre opplæringen, gjelder også for opplæring i institusjon. Les mer om krav til kompetanse.

Melderutiner og samarbeid mellom barnevern og skole

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har en veileder om samarbeid mellom skole og barnevern. Bufdir har også melderutiner[1] for å sikre skole- og opplæringstilbud for barn og unge som plasseres utenfor hjemmet med hjemmel i barnevernloven. Formålet med melderutinene er å bidra til at barn og unge som plasseres utenfor hjemmet får et godt og tilpasset skoletilbud så raskt som mulig. Melderutinene skal sikre at det sendes melding til rett skolemyndighet om at et barn har flyttet. Rutinene tydeliggjør hvem som skal sende melding, hva meldingen skal inneholde, når meldingen skal sendes og hvem den skal sendes til.