Rett til mer opplæring
2. Organisering av mer opplæring
Mer opplæring blir gitt frem mot en standpunktkarakter, og må være i tråd med kompetansemålene i læreplanen. Fylkeskommunen kan likevel gjøre unntak fra timetallet i faget. Det vil si at fylkeskommunen kan justere timene eleven bruker på de enkelte kompetansemålene ut fra hva eleven kan fra før. De kan for eksempel gi opplæring i faget i et løp der timetallet er redusert og går over kortere tid. Det er fylkeskommunen som velger hvordan de organiserer opplæringen og hvilket timetall de tilbyr. Fylkeskommunen kan også tilby mer opplæring i ordinær klasse over et vanlig skoleår. Mer opplæring kan ikke bli gitt ved å legge til ekstra timer ved avslutningen av skoleåret, da dette ikke vil være i tråd med reglene i opplæringsforskriften kapittel 9.
Det må fastsettes et timetall for opplæringen på forhånd, blant annet for å beregne fraværsgrensen i faget. Reglene om individuell vurdering i opplæringsforskriften skal følges, med mindre annet er fastsatt. Dette innebærer at det skal gis underveisvurdering, og at eleven skal være kjent med grunnlaget som standpunktkarakteren fastsettes på bakgrunn av. Rammene for mer opplæring må være klarlagt på forhånd, og mer opplæring skal gis i alle kompetansemålene i faget. Timetallet må ikke være så lavt at dette ikke ivaretas.
Det er fylkeskommunen som avgjør når de tilbyr mer opplæring, og om opplæringen kan gis i helger og/eller på ettermiddager. I utgangspunktet bør retten benyttes innenfor normal skoletid (08.30 og 15.30). Hvis skolen skal tilby undervisning i helger må det være noe eleven ønsker, og som er til det beste for eleven. Fylkeskommunen skal fastsette en skolerute i forskrift, jf. opplæringsloven § 14-1. Dersom det skal gis opplæring utenfor det som er fastsatt i skoleruta må fylkeskommunen endre den lokale forskriften eller gjøre unntak i enkeltvedtak. For at det skal kunne gjøres unntak i enkeltvedtak må skoleruta gi hjemmel til det.
Vilkårene for fjernundervisning i opplæringsloven § 14-4 gjelder også for gjennomføring av mer opplæring. Det vil si at fylkeskommunen kan velge å tilby deler av opplæringen som fjernundervisning, dersom det er gode grunner for det og det er trygt og pedagogisk forsvarlig. Dette innebærer blant annet at fylkeskommunen må vurdere om eleven har forutsetninger for å motta fjernundervisning. For noen elever kan fjernundervisning være vanskelig, og det er derfor viktig at skolene tilpasser undervisningen slik at alle elever kan få tilfredsstillende utbytte av den.