Innføringstilbud til nyankomne minoritetsspråklige elever
Organisering av innføringstilbud
Skoleeier kan organisere innføringstilbud på ulike måter. Noen skoleeiere velger å samle alle opplæringstilbudene for nyankomne på én skole i kommunen. Andre oppretter egne klasser på noen utvalgte skoler, eller integrerer nyankomne elever i ordinære klasser. Forhold som kommunestørrelse, geografi og antall elever i kommunen med vedtak om særskilt språkopplæring, kan ha betydning for valget skoleeier tar.
Mottak og oppfølging av elever
Kommunen skal informere eleven og de foresatte om rett og plikt til grunnskoleopplæring, dersom de får melding om at et barn i grunnskolealder har flyttet til kommunen. Dette gjelder også elever som flytter til asylmottak/omsorgssentre.
Fylkeskommunen har plikt til å tilby videregående opplæring til søkere som oppfyller kravene i § 3–1 i opplæringsloven og § 6–13 i forskrift til opplæringsloven.
Planlegge opplæringstilbud for nyankomne elever
Når skoleeiere skal planlegge opplæring av nyankomne elever, bør dere legge vekt på
- samarbeid mellom hjem og skole
- samarbeid mellom innføringsklasse og ordinær klasse
- valg av læreplan
- kartlegging og vurdering av elevenes kompetanse i morsmål, norsk og andre fag
- tilrettelegging av fleksible løsninger slik at elevenes individuelle behov blir ivaretatt
- trygt og godt skolemiljø
For å etablere et godt innføringstilbud, bør skoleeier lage rutiner for samarbeid mellom hjem og skole, og mellom innføringstilbud og ordinært tilbud. For nyankomne i innføringstilbud vil overganger mellom barnehage og skole, barneskole og ungdomsskole eller ungdomsskole og videregående opplæring kunne være spesielt krevende. Samarbeid mellom de ulike skoleslagene vil derfor være avgjørende for å sikre gode overganger, og for at hver enkelt elev skal klare seg best mulig.
Samarbeid mellom skole og hjem
For å kunne gi elevene beste mulig opplæringstilbud er det viktig å ha god kontakt med hjemmet. På det første møtet med skolen må ledelsen sørge for at de foresatte får god og forståelig informasjon om skoletilbudet, slik at de vet hva de takker ja eller nei til. De foresatte trenger derfor informasjon om innføringstilbudet, om innhold, varighet, hva det innebærer og hvordan det er organisert. De må også få informasjon om særskilt språkopplæring og om det ordinære skoletilbudet. De foresatte må få mulighet til å stille spørsmål og drøfte skoletilbudet og elevens behov.
Skolen bør oppmuntre de foresatte til å snakke om sine forventninger til skolen, og hvordan de ønsker skolen skal være for deres barn. Skolen bør fortelle om hvordan de foresatte kan følge med på elevenes arbeid, informere om foreldremøter, utviklingssamtaler, om skolen og om andre arrangement ved skolen. Det er viktig at de foresatte får kommunisere på et språk de mestrer.
Hvis skolen ikke har nødvendig språkkompetanse blant de ansatte bør de bruke tolk.
- Samarbeid mellom hjem og skole
- Film: Det første møtet med skolen
- Film: Dagsturer og overnattingsturer
- Samarbeid mellom SFO og hjemmet, skolen og andre tjenester
Enslige mindreårige asylsøkere
Enslige mindreårige asylsøkere som er her i landet uten sine foreldre eller andre med foreldreansvar skal få oppnevnt en representant eller verge i foreldrenes sted som blant annet har til oppgave å sikre at barnet/ungdommen får utdanning. Hvis barnet eller ungdommen bor i fosterhjem, har fosterforeldrene ansvar for å følge opp skolegangen. Hvis enslige mindreårige asylsøkere bor i omsorgssentre eller på mottak er det omsorgssenteret eller mottaket som skal følge opp skolegangen, og skolen bør etablere et samarbeid med disse.
Kartlegge elevens kompetanse
Det er nødvendig å avklare om nyankomne elever kan lese og skrive på sitt morsmål eller et annet språk. I tillegg skal skolen kartlegge elevens norskferdigheter. For eldre elever bør de også kartlegge skolefaglige ferdigheter.
Elevene skal ikke bare kartlegges når de starter på skolen, men også underveis i opplæringsløpet. Det er for å få informasjon om når eleven kan overføres til ordinær klasse. Etter overføring til ordinær klasse vil mange elever fortsatt ha behov for særskilt språkopplæring, herunder særskilt norskopplæring, tospråklig fagopplæring, og/eller morsmålsopplæring.
Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
Udir har utviklet et kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk, som kan brukes i kartleggingen. Kartleggingsverktøyet består av samtaleguider for oppstartsamtaler og kartlegging innenfor fem ferdighetsområder.
For å finne ut hva slags norskopplæring eleven trenger, må læreren bruke informasjonen som kommer fram gjennom oppstartsamtalene, sammen med resultatet fra kartleggingen av ferdighetsområdene.
Kartleggingsverktøyet inneholder også utfyllende veiledningsmateriell. Selve kartleggingen av språkferdigheter viser progresjonen i språklæringsprosessen til eleven. Kartlegging kan gjøre det lettere å følge elevens språkutvikling underveis, for både lærerne som kartlegger og for andre lærere som har eleven i ulike fag. Det brukes også til å vurdere når en minoritetsspråklig elev er klar for å delta i ordinær norskopplæring.
Kartlegge elevenes lese- og skriveferdigheter
En kartlegging av elevenes lese- og skriveferdigheter bør foregå på elevenes morsmål, av en tospråklig lærer eller ved hjelp av tolk. NAFO har prøver som kartlegger leseferdighet på mange forskjellige morsmål.
Læreplaner i særskilt språkopplæring
Læreplanene som er relevante for særskilt språkopplæring er
- Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
- Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid (videregående opplæring)
- Læreplan i morsmål for språklige minoriteter
I enkeltvedtaket om særskilt språkopplæring avgjør kommunen eller fylkeskommunen hvilken læreplan eleven skal følge.
Læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter kan brukes både i grunnskolen og videregående opplæring. Læreplan i norsk for elever i videregående opplæring med kort botid i Norge er likeverdig med læreplan i norsk når det gjelder innhold, men har et tydeligere språklæringsperspektiv. Opplæringen skal fremme tilpasset opplæring i henhold til gjeldende bestemmelser i opplæringsloven, og ivareta språklige minoriteters behov for særskilt norskopplæring.
Når det er nødvendig har eleven også rett til morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring eller begge deler. Læreplanen i morsmål for språklige minoriteter kan brukes både i grunnskolen og videregående opplæring. Opplæringen etter denne læreplanen skal sammen med læreplanen i grunnleggende norsk fremme tilpasset opplæring i henhold til gjeldende bestemmelser i opplæringsloven.
Lærerens kompetanse
Det stilles de samme faglige og pedagogiske kravene til kompetanse for de som skal undervise nyankomne elever, som til andre undervisningsstillinger. Tilsetting av morsmålslærere for elever fra språklige minoriteter er særskilt regulert i § 14–5 i forskrift til opplæringsloven.
Elevene er avhengige av at lærerne kan støtte og hjelpe dem til å tilegne seg gode norskspråklige ferdigheter, og til å nå målene i læreplanen.
Det er viktig at alle lærere har gode kunnskaper om norsk språk, og innsikt i elevenes morsmål. Det vil være en fordel om tospråklige lærere kan delta iblant annet arbeidet med å nå kompetansemålene for språklæring. For norsklærere er det viktig at de har gode kunnskaper om norsk språk, og noe innsikt i likheter og forskjeller mellom norsk og andre språk.
Lærere bør ha kunnskap om hva som kjennetegner språket til elevene som lærer seg norsk og hvordan språket utvikler seg over tid. På bakgrunn av slike kunnskaper kan læreren analysere elevtekster, både muntlige og skriftlige, og få grunnlag for å vurdere elevenes ferdighetsnivå og utviklingsmuligheter.
Andrespråksopplæring
Andrespråksopplæring handler om å gi opplæring til elever som ikke har norsk som sitt førstespråk. Opplæringen skal bidra positivt til fag- og læringsmiljøet på skoler med elever som har norsk som andrespråk. Lærere som underviser nyankomne elever, bør ha kompetanse i norsk som andrespråk og i flerkulturell pedagogikk. I tillegg er det viktig å ha tospråklige lærere i innføringstilbud. I enkelte kommuner kan det være nyttig å etablere et interkommunalt samarbeid. Noen kommuner har også god erfaring med å la en skole i kommunen ha ansvaret for alle de tospråklige lærerne. Da kan en koordinator (eller skoleleder) organisere den tospråklige opplæringen og morsmålsopplæringen ved alle skolene i kommunen.
Samarbeid på tvers av etater
Samarbeid mellom etater er nødvendig for å fordele ansvar og samordne tiltak. Skolen er en særlig viktig samarbeidspartner. Samarbeidet kan organiseres på forskjellig måter. Mange kommuner har allerede samarbeidsgrupper. Andre oppretter ansvarsgrupper eller faglig nettverk rundt hvert enkelt barn, også for enslige mindreårige. Et slikt nettverk kan bestå av sentrale personer i barnets liv, for eksempel omsorgspersonen, verge, helsesøster, lærer, flyktningkonsulent eller barnevernkonsulent og leksehjelper.
Eksempler
NAFO presenterer eksempler fra ulike kommuner og fylkeskommuner på organisering i grunnskole og videregående, og overganger i opplæringsløpet: