Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Barn og unge fra Ukraina
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Metodehåndbok for tilsyn

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Metodehåndbok for tilsyn

Metodehåndbok for tilsyn

Veiledning
Sist endret: 01.08.2024

Innhold

  • Endringer i Metodehåndboken
  • 1. Om Metodehåndboken
  • 2. Målgruppe
  • 3. Hjemler for tilsyn
  • 4. Forutsetninger for godt og virkningsfullt tilsyn
    • 4.1 Ansvaret for å etterleve regelverket
    • 4.2 Tilsyn som virkemiddel
      • Formålet er at reglene blir fulgt
      • Bidra til læring og forbedring
      • Veilede for å øke læringseffekten
      • Gjøre risikovurderinger for å prioritere
      • Utføre tilsyn innenfor rettslige rammer
      • Skape tillit
      • Vektlegge god dialog
      • Sette av nok tid til oppfølging
      • Evaluere for å endre
  • 5. Tilsyn, tilsynsaktiviteter og veiledning
    • 5.1 Fremgangsmåter for å håndtere informasjon om risiko
    • 5.2 Når vi har nok informasjon – enkel fremgangsmåte
    • 5.3 Når vi må innhente mer informasjon
      • Veiledning som virkemiddel
      • Veiledning i kombinasjon med tilsyn
      • Kombinasjon av tilsynsaktiviteter
  • 6. Planlegge og gjennomføre tilsyn
    • 6.1 Velge tema, tilsynsobjekt og tidspunkt for tilsynet
      • Tema og omfang
      • Tilsynsobjekt
      • Tidspunkt
    • 6.2 Klargjøre rettslige krav
      • Lage kontrollskjema
      • Kontrollspørsmål
      • Undersøkelsesmetode
      • Pålegg
    • 6.3 Klargjøre de faktiske forholdene
      • Informasjonskilder og fremgangsmåter for å innhente informasjon
      • Formøte
    • 6.4 Tilsynsbesøk
      • Åpningsmøte
      • Intervjuer
      • Avsluttende intervju
    • 6.5 Vurdere faktum opp mot de rettslige kravene
      • Sannsynlighetsovervekt er tilstrekkelig
  • 7. Tilsynsrapport
    • 7.1 Varsel om pålegg i foreløpig tilsynsrapport
      • Pålegg og korreksjonspunkter
      • Frist for kommunen til å uttale seg
      • Møte etter foreløpig rapport
      • Kommunens uttalelse
    • 7.2 Vedtak om pålegg i endelig rapport
      • Kommunens tilbakemelding på foreløpig rapport
      • Vedtak med pålegg om å rette
      • Tilbakemelding om retting og frist for å oppfylle pålegg
      • Klage på vedtak om pålegg
    • 7.3 Tilsynsrapport når vi ikke har avdekket brudd
    • 7.4 Informasjon til elever og foreldre
    • 7.5 Publisering
  • 8. Kommunens retting
    • 8.1 Ny praksis er sannsynliggjort
      • Informasjon om rettetiltak til elever og foreldre
    • 8.2 Kommunens retting viser nye brudd
    • 8.3 Kommunen har ikke rettet
    • 8.4 Ny vurdering av risiko når tilsynet er avsluttet
  • 9. Evaluering av tilsyn
  • Vedlegg 1: Maler
  • Vedlegg 2: Sjekkliste for kvalitetssikring av tilsynsrapporter
Neste
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring