Retningslinjer OPPIKRIM
Retningslinjer for forvaltning av tilskudd til opplæring i kriminalomsorgen under kap. 225 post 68 fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 1. mars 2002. Senest revidert av
Kunnskapsdepartementet 31. august 2018 i henhold til § 8 i Reglement for økonomistyring i staten og kapittel 6 i Bestemmelser om økonomistyring i staten.
Retningslinjene trer i kraft fra 1. januar 2019.
Del 1 - tilskuddsordningens innretning
Fylkeskommunene organiserer og driver opplæring innenfor kriminalomsorgen i sitt fylke, og i samarbeid med kriminalomsorgen, jf. opplæringsloven § 13-3.
Tilskuddet skal bidra til å dekke kostnadene fylkeskommunene har til opplæring innenfor
kriminalomsorgen.
I tillegg skal tilskuddet bidra til å dekke utgiftene Statsforvaltaren i Vestland har i forbindelse med forskning og utvikling (FOU) knyttet til opplæring innenfor kriminalomsorgen og ansvaret med koordinering av ressursene knyttet til Desktop for skolen (DFS).
Opplæring innenfor kriminalomsorgen er lagt opp på samme måte som skolevirksomheten i det offentlige. Undervisningen i fengslene er i hovedsak organisert som en avdeling/filial ved at det er den lokale videregående skolen som har ansvaret for undervisningen. Lærerne i fengselet er formelt ansatt ved den lokale videregående skolen, og det er også denne skolen som utsteder vitnemål til elevene/deltakerne i fengselet. Opplæringen ved oppfølgingsklassene utenfor fengslene er underlagt det samme administrative systemet som skoleavdelingene innenfor.
1. Mål for ordningen
1.1 Målformulering
Målet med tilskuddsordningen er at innsatte som ikke har fullført grunnskolen eller videregående skole, og som har rett til og ønsker slik opplæring, får det. I tillegg skal løslatte kunne fullføre opplæring påbegynt under soning. Opplæringen skal knyttes til kompetansemål fra Læreplanverket
for Kunnskapsløftet og opplæring i grunnleggende ferdigheter.
1.2 Tilskuddsmottaker
Tilskuddet til opplæring i kriminalomsorgen skal tildeles fylkeskommunene.
Tilskudd til forskning og utvikling (FOU) i opplæring innen kriminalomsorgen tildeles Statsforvaltaren i Vestland, jfr. pkt. 1.1.
1.3 Målgruppe
Målgruppen er innsatte i fengsel, domfelte under straffegjennomføring, løslatte og domfelte under friomsorgens ansvar og løslatte som fullfører opplæring påbegynt under soning.
For å motivere flest mulig til å delta i opplæring, og for å sikre at ulike fangegrupper også skal ha et opplæringstilbud, er det en målsetting av det gis kortere kompetansegivende opplæringstilbud i samsvar med læreplanverket for Kunnskapsløftet.
2. Kriterier for måloppnåelse
Innsatte og løslatte tilbys grunnskoleopplæring eller videregående opplæring. Utover dette kan innsatte og løslatte tilbys kortere kurs som er knyttet til kompetansemål fra Læreplanverket for Kunnskapsløftet og opplæring i grunnleggende ferdigheter.
Statsforvaltaren i Vestland skal innhente følgende opplysninger for hvert fylke for å belyse måloppnåelsen iht. kriteriet:
- antall elever/deltakere
- antall elever/deltakere i ungdomsenheter
- antall elever/deltakere i enheter for tilbakeføring gjennom arbeid, fritid og utdanning (TAFU)
- antall elever/deltakere i enheter for narkotika-program med domstolskontroll (ND)
- antall elever/deltakere i oppfølgingsklasser
3. Tildelingskriterier, herunder beregningsregler
3.1 Vilkår for å få tilskudd
Tilskuddet skal nyttes av tilskuddsmottaker til opplæring innenfor kriminalomsorgen, herunder driftsutgifter og etter søknad også til førstegangsanskaffelse av undervisningsutstyr.
3.2 Tildelingskriterier
Hovedtildelingen til fylkeskommunene fastsettes på grunnlag av antall soningsplasser i det enkelte fylke. I tillegg får fylkeskommuner med særskilt tildelte oppgaver til opplæring innenfor kriminalomsorgen tilskudd for tilbudene om:
- ungdomsenhet
- oppfølgingsklasser
- enhet for tilbakeføring gjennom arbeid, fritid og utdanning (TAFU)
- enhet for narkotika-program med domstolskontroll (ND)
Ressursrammen for tilskudd til ungdomsenhet, TAFU og ND fastsettes av Statsforvaltaren i Vestland i samarbeid/dialog med Utdanningsdirektoratet.
I samsvar med evalueringen som ble gjennomført av Deloitte AS, fastsettes ressursrammen for oppfølgingsklasser til 5 prosent av bevilgningen på posten. Utdanningsdirektoratet kan i samarbeid med Statsforvaltaren i Vestland justere denne avsetningen dersom aktivitetsnivået tilsier det. Tilskuddet fordeles med basis i oppfølgingsklasser og soningskapasitet.
80 prosent av tilskuddet utbetales i budsjettåret med to tilnærmet like beløp – innen 10. mai og innen 10. oktober. Resterende 20 prosent utbetales innen 10. februar påfølgende år.
Det er en overgangsordning på fem år i forbindelse med overgang fra gammel til ny tilskuddsberegning. Økning/reduksjon i tilskudd skal fases inn med 1/5-del hvert år.
4. Oppfølging og kontroll
Rapportering, jfr. punkt 10, skal vise at tilskuddsmottaker har gitt et opplæringstilbud som er i tråd med innretningen for ordningen og at tilskuddsmottaker dermed har vært tilskuddsberettiget. Det skal foretas en generell formalia- og rimelighetskontroll.
5. Evaluering
Rutiner, frister og retningslinjer knyttet til evaluering av tilskuddsordninger er gitt i ”Retningslinjer for evalueringer”, fastsatt av Kunnskapsdepartementet den 19. november 1999 og revidert senest 28. mai 2008.
Departementet skal iverksette og sørge for gjennomføring av evalueringer. Evalueringer skal gi informasjon om tilskuddsordninger er effektive i forhold til ressursbruk, organisering og fastsatte mål. Frekvensen og omfang av evalueringer skal ta utgangspunkt i en vurdering av risiko og vesentlighet for den enkelte tilskuddsordning.
Utdanningsdirektoratet har ansvaret for å vurdere behovet for å evaluere tilskuddsordningen.
Del 2 - forvaltning og saksbehandling av ordningen
6. Ansvar for å forvalte tilskuddsordningen
Utdanningsdirektoratet har det overordnede ansvaret for forvaltning av tilskuddsordningen, som innebærer:
- kunngjøre ordningen
- foreta beregning av tilskudd
- sende ut tilskuddsbrev
- betale ut tilskudd
- foreta kontroll
- rapportere til Kunnskapsdepartementet
Statsforvaltaren i Vestland er delegert det koordinerende ansvaret for å:
- samarbeide med justissektoren og delta i koordineringsgruppen for opplæring innenfor kriminalomsorgen (KDI)
- arbeide for faglig og pedagogisk utvikling innen og på tvers av sektorene
- koordinere og sikre tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og nettverk. Dette omfatter fylkeskommuner, universitet/høyskoler, fagmiljøer og andre aktuelle organisasjoner
- delta i samarbeid omkring forskning på fagområdet
- arbeide for faglig og pedagogisk samarbeid i internasjonale nettverk
7. Kunngjøring av ordningen
Utdanningsdirektoratet skal kunngjøre tilskuddsordningen på sine hjemmesider.
8. Saksgang
Tilskuddsbrevet fra Utdanningsdirektoratet inneholder:
- mål for ordningen og hvilke oppgaver/utgifter tilskuddet bidrar til å dekke
- tilskuddsbeløp (og hvordan beløpet er beregnet)
- utbetalingstidspunkt
- krav til rapportering
- kontrolltiltak som kan bli iverksatt jf. § 10 i Bevilgningsreglementet og § 12 tredje ledd i lov av 7. mai 2004 om Riksrevisjonen
- mulige reaksjonsformer dersom mottakeren ikke opptrer i samsvar med forutsetningene for tilskuddet eller på annen måte har brutt vilkårene for tilskuddet
- forbehold om bevilgningsendring: ”Tilsagn om tilskudd er gitt med forbehold om at Stortinget kan vedta endringer i statsbudsjettets kap. 225 post 68 i [budsjettermin]."
9. Utbetaling av tilskudd
Utbetaling av tilskuddet skal foretas i henhold til Utdanningsdirektoratets instruks for økonomiforvaltning, og på det tidspunkt som er angitt i tilskuddsbrev til tilskuddsmottaker.
Utbetaling av tilskudd foretas innen 10. februar, 10. mai og 10. oktober, jf. pkt. 3.2.
Ved feil i utregningen kan Utdanningsdirektoratet kreve at for mye utbetalt tilskudd tilbakebetales. Når tilskuddsforvalter har reist krav om tilbakebetaling og fristen for tilbakebetaling er gått ut, skal retningslinjer for forsinkelsesrenten og innkrevingskostnader i offentlig sektor gjøres gjeldende, jf. brev fra Finansdepartementet av 14.4.2004.
10. Rapportering
Fylkeskommunene skal rapportere til Statsforvaltaren i Vestland. Rapporteringen skal synliggjøre måloppnåelse og samtidig danne kunnskapsgrunnlag for det koordinerende arbeidet.
På bakgrunn av rapporteringen skal statsforvalteren publisere årlige tilstandsrapporter.
11. Kontrollrutiner
Informasjon om gjennomført kontroll rapporteres til departementet i forbindelse med Utdanningsdirektoratets rapport for tilskuddskontroll.
Utdanningsdirektoratet skal dokumentere gjennomførte kontrolltiltak på en tilfredsstillende måte.