Årsrapport 2019

Del V Vurdering av framtidsutsikter

Vi skal bidra til at alle barn mestrer, lærer og trives på skolen og i barnehagen. Som direktorat er vår oppgave å bidra til dette gjennom våre virkemidler som regelverk og tilsyn, kompetanseutvikling, støtte og veiledning og kunnskapsproduksjon og formidling. Høye ambisjoner kombinert med krav til effektivisering og avbyråkratisering krever kontinuerlig videreutvikling av våre arbeidsprosesser og virkemidler. Våre prosesser og produkter skal kjennetegnes av at vi tar utgangspunkt i brukernes behov og utfordringer, at vi jobber sammen med andre for å finne gode løsninger, og at vi utnytter teknologien der den gir muligheter for effektivisering og økt kvalitet.

Partnerskap og samordning blir viktigere for å sikre trivsel og læring for alle barn og unge

Ikke alle barn og unge trives og mestrer i norske barnehager og skoler. Vi må videreutvikle våre virkemidler slik at vi i enda større grad fanger opp de som ikke trives og mestrer og setter i verk nødvendige tiltak. For å sikre gode overganger mellom barnehage og skole, barnetrinn og ungdomstrinn, ungdomstrinn og videregående samt gjennomføring i videregående må vi samarbeide på tvers av forvaltningsnivåer og sektorer.

Vi vet at samarbeid på tvers i og mellom sektorer er avgjørende for å lykkes med tidlig innsats og gjennomføring i videregående opplæring. Samarbeid og samordning på tvers kan styrke kvalitet og bidra til bedre måloppnåelse. Vi er fortsatt i en tidlig fase når det gjelder å ta i bruk potensialet som ligger i økt samarbeid mellom sektorer. Vi ser behov for å etablere nye modeller for samarbeid og partnerskap. Å få til bedre tverrsektorielt samarbeid vil kreve at de ulike sektorene prioriterer dette arbeidet, at vi omstiller oss og tar i bruk nye arbeidsmåter.

Alle barn skal lære og mestre

Vi har viktige oppgaver i å støtte barnehager og skoler i deres arbeid med å utvikle gode praksiser i tråd med rammeplan og nye læreplaner slik at alle barn kan mestre og lære. Gjennom digitale visninger og verktøy legger vi til rette for aktiv bruk av rammeplan og nye læreplaner i barnehager og skoler. Vi har gjennom et tett samarbeid med lærere, ledere, barnehager, barnehageeiere, skoler og skoleeiere utviklet støtteressurser og kompetanseutviklingstilbud som skal støtte sektorene i deres arbeid med å ta rammeplan og nye læreplaner i bruk.

Vi er tettere på barnehagene og skolene i deres arbeid med innføring av rammeplan og læreplan. Vi ser at åpne og inkluderende prosesser knyttet til utvikling av rammeplan, læreplaner og støtteressurser bidrar til felles eierskap og verktøy som treffer behovene i barnehager og skoler. I årene fremover må vi fortsette dette arbeidet sammen med alle aktører i barnehage og skole for å sikre at virkemidlene våre utvikler seg i takt med brukernes behov og bidrar til økt læring og mestring hos barn og unge. Samtidig erfarer vi gjennom en slik prosess hvor mye ressurser som kreves av alle som er involvert for å nå ambisjonene som er satt. Det kan derfor være til ettertanke hvor mange endrings- og utviklingsprosesser det er rimelig å forvente at sektoren har kapasitet til å håndtere, samtidig som også hverdagen skal gå sin gang.

I begge sektorer er det store variasjoner i behov og kapasitet. Vi må særlig rette innsatsen mot dem som har størst utfordringer og færrest ressurser når vi innretter og utformer virkemidler og tiltak.

Nye læreplaner skal legge til rette for dybdelæring og bedre støtte til elevene i deres læring. Vi må i årene fremover videreutvikle våre verktøy som gir informasjon om elevenes læring, slik at de enda bedre støtter lærerne i deres undervisningspraksis og bidrar til å fange opp elever som trenger ekstra oppfølging så tidlig som mulig. Videreutvikling av kartleggingsprøver, nasjonale prøver og eksamen er sentralt i dette arbeidet. Ny digital gjennomføringsløsning vil gi oss muligheter for å understøtte og synliggjøre en større bredde i elevenes kompetanse i årene fremover.

Dyktige skoleledere, styrere og lærere

De som jobber med barn og unge i våre sektorer har meget stor betydning, og kompetente skoleledere, styrere og lærere er viktig for at alle barn og unge skal ha tilgang på et trygt og likeverdig tilbud av høy kvalitet. Den store satsingen på videreutdanning av lærere og ledere kombinert med barnehage- og skolebaserte kompetansetiltak, vil også fremover være sentrale virkemidler for å sikre at tilsatte i barnehage og skole har oppdatert og relevant kompetanse.

Erfaringene så langt viser sterk interesse for kompetanseutvikling blant lærere og ledere samtidig som også kommunene prioriterer kompetanseutvikling høyt. Dette er et godt utgangspunkt både for å sikre bred deltakelse i kompetansetilbudene fremover og for å sikre kompetanseutvikling som følger innføringen av nye læreplaner. I årene fremover må vi arbeide videre med å utvikle og synliggjøre sammenhenger mellom de ulike kompetansetiltakene, samt initiere gode prosesser for å vurdere kvaliteten i tilbudene.

Kunnskap som grunnlag for utvikling

Vi er en viktig kunnskapsprodusent for Kunnskapsdepartementets arbeid med politikkutforming i våre sektorer. Vi vet mer enn noen gang før, men vi må fortsette arbeidet for å tette kunnskapshull for å sikre kunnskapsbasert videreutvikling av barnehager og skoler.

Vi vet at det å gjøre informasjon og kunnskap tilgjengelig ikke er tilstrekkelig for å skape ønskede endringer. Vi ser at skreddersydde løsninger tilpasset bestemte målgrupper er det som i størst grad tas i bruk som grunnlag for kvalitetsutvikling i barnehager og skoler. For å støtte barnehager og skoler i å drive kunnskapsbasert utviklingsarbeid, må vi i større grad forenkle og legge til rette for å hente inn tall og formidle relevant forskning i tilknytning til dette. Vi vil i årene fremover i dialog med brukerne vurdere hva slags kunnskap og verktøy som vil gi best støtte for det lokale utviklingsarbeidet og videreutvikle våre verktøy i den retningen. For å lykkes med dette må vi bli flinkere til å formidle kunnskapsgrunnlaget, utvikle og tilgjengeliggjøre brukervennlige verktøy for lokal analyse og vise hvordan kunnskapen kan tas i bruk.

Våre ordninger for kompetanseutvikling krever at alle barnehager, skoler, kommuner og fylkeskommuner, gjennom samarbeid med universiteter og høyskoler, tar ansvar for, og aktivt bruker sitt kunnskapsgrunnlag for å identifisere sine behov for utvikling. Vi må i årene fremover utvikle våre virkemidler slik at de i større grad bidrar til gode prosesser for analyse av kompetansebehov lokalt, herunder synliggjøre hvordan kvalitetsvurdering og ulike verktøy for dette kan styrke deres analyser.

Digitale og brukertilpassete verktøy

Brukermedvirkning og digitalisering av tjenester krever endringer i prosesser og leveranser som utfordrer våre roller og ansvarsdeling. Mange av våre virkemidler er helt eller delvis digitale og medfører i mange tilfeller at vi når brukerne våre mer direkte enn tidligere. Teknologiutviklingen og digitalisering av produkter og tjenester trekker også i retning av at vi som direktorat forventes å ta et ansvar der utvikling av sentraliserte tjenester er mer effektivt enn å utvikle lokale tjenester. Dette kan igjen utfordre tradisjonelle budsjett- og ansvarslinjer. Slike utfordringer må vi være villige til å diskutere i fellesskap i årene fremover.

Vi har i 2019 utviklet og lansert flere tiltak som har barnehage- og skoleeiere som målgruppe. Ny, digital visning av læreplanene og digitale kompetansepakker er utviklet til støtte for skoleledere og lærere i arbeidet med å ta i bruk nytt læreplanverk med utgangspunkt i tilbakemeldinger om behov og våre erfaringer fra tidligere læreplanreformer. Nettressurs om tiltak i skolemiljøsaker ble utviklet med utgangspunkt i innspill fra sektor og kvalitetssikret av eksperter på feltet, og har samme målgruppe. Det har vært stor interesse for disse tiltakene. Det stiller krav til oss som statlig virksomhet å balansere våre tilbud med ansvaret og autonomien til den enkelte barnehage- og skoleeier.

Arbeidet med ny opplæringslov vil fremover stille store krav til kapasitet, kompetanse og forståelse i sektor. Vår oppgave blir å forberede og støtte sektor, formidle hva kravene i det nye lovforslaget innebærer, bidra til at kommunene forstår hvilke plikter de har og bidra til at nytt regelverk blir innført og etterlevd. I dette arbeidet er vi opptatt av å vektlegge brukernes behov og tilpasse våre virkemidler til deres arbeidshverdag. Gjennom digitale løsninger har vi mulighet til å gjøre slike tilpassinger på en effektiv og brukervennlig måte. Vi er allerede godt i gang med å utvikle slike hjelpemidler og har tro på at det vil bidra til målet om at regelverket blir formidlet, forstått og etterlevd.