Årsrapport 2019

Del I Melding frå leiaren

Utdanningsdirektoratet skal bidra til barn og unges læring, mestring og trivsel. I vår oppgaveløsning legger vi vekt på effektiv ressursutnyttelse, brukerorientering, samordning og digitalisering. Det krever at vi endrer arbeidsprosessene våre. Vi må samarbeide med flere, vi må involvere tidligere og samordne oss på tvers. Min vurdering er at Utdanningsdirektoratet, med sine svært kompetente medarbeidere, har vist seg som en omstillingsdyktig og fleksibel virksomhet som er i stand til å levere på et høyt ambisjonsnivå - også i en fase der vi har vært gjennom flere omstillings- og endringsprosesser.

Fagfornyelsen har også i 2019 vært et prioritert område for vår virksomhet og en prosess hvor vi har prøvd ut nye arbeidsmetoder med sektoren. Å jobbe åpent og involverende handler om at alle aktører sammen tar ansvar for elevenes læring, mestring og trivsel med utgangspunkt i ulike ståsted og ansvar. Vår erfaring er at prosessen er med på å gi læreplanverket oppslutning og legitimitet, men ikke minst et læreplanverk med høy kvalitet. Engasjementet hele sektoren har vist fagfornyelsen tyder også på at dette oppleves som riktige og etterlengtede endringer i skolens innhold.

Vi har prioritert arbeidet med støtte til innføring av fagfornyelsen, der vi særlig har lagt vekt på utvikling av profesjonsfellesskapene. I dagens kompetanseordninger bygger vi opp under skoleeiers ansvar og autonomi. Vi ser at arbeidet med fagfornyelsen er prioritert i lokal kompetanseutvikling. Vi ser også at ressursene vi utvikler i arbeidet med fagfornyelsen møtes med stort engasjement og interesse. Vi har utviklet en ny digital visning av de nye læreplanene som skal motivere for og bidra til aktiv bruk av læreplanene som grunnlag for undervisning og læring.

Skoleeier har ansvar for at elevene får opplæring som er i tråd med læreplanverket. Riktig og tilstrekkelig kompetanse er avgjørende for å ta læreplanverket i bruk på en god måte. Dagens videreutdanningsordning bidrar til et løft som styrker nødvendig kompetanse hos skoleledere og lærere. Desentralisert ordning og oppfølgingsordningen er også viktige virkemidler for å styrke skoleeiere og skolers kompetanse til å ta i bruk nye læreplaner.

Det er fortsatt behov for å styrke barnehage- og skoleeierne gjennom videreutvikling av kunnskapsgrunnlaget, kompetanseutviklingstiltak og støtte- og veiledningsressurser. Vårt bidrag til å støtte, utvikle og styrke barnehage- og skoleeiere som strever med kapasitets- og kompetanseutfordringer blir enda viktigere i årene fremover for å sikre alle barns rett til læring, mestring og trivsel – uavhengig av hvor de bor. Det stiller krav til oss som statlig virksomhet å balansere tilbud med ansvaret og autonomien til den enkelte barnehage- og skoleeier. 

Vi har mange viktige og spennende oppgaver å løse i 2020. Utdanningsdirektoratet er godt rustet til å løse utfordringene i årene fremover.

 

Oslo, den 15. mars 2020

 

Hege Nilssen
direktør

Bilete av signaturen til direktør Hege Nilssen