Tysk 10. trinn 2024 (2.termin)
Gruppe:
Periode:
06.01.25–29.05.25
Trinn:
10. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Fremmedspråk handler om å forstå og bli forstått. Faget skal bidra til å fremme elevenes personlige utvikling og legge til rette for at de kan samhandle med og oppleve glede i møte med andre mennesker og kulturer.
I en globalisert verden har vi behov for å kommunisere på flere språk. Formell og uformell kommunikasjon lokalt, nasjonalt og internasjonalt krever språkkunnskaper og kunnskap om andre kulturer og levesett. Dette gjelder ikke minst i studier og i arbeidslivet. Faget kan bidra til å utvikle elevenes interkulturelle forståelse.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
- muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
- lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
- skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
- utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
- utforske og beskrive kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egne opplevelser
Kommentar
Ein Jahr im Ausland (6–8 uke)
· snakke om å være utvekslingselev
· kunne kommunisere på tysk på tross av manglende ordforråd
· kunne si hva man savner og ikke savner
· kommunikasjonsstrategier
· løst sammensatte verb i infinitiv
· personlige pronomen (nominativ, akkusativ og dativ)
· dieser og welcher (nominativ, akkusativ og dativ)
· forhold mellom Tyskland og Norge
· ting du må tenke på som utvekslingselev
Ein Wochenende in München (6–8 uker )
· snakke om München
· bestille togbilletter
· lære om indirekte objekt
· skille mellom dativ- og akkustativsobjekter
· verbet wissen i preteritum
· lære om München
Filme und Serien ()6–8 uker
· snakke om film og tv-serier
· snakke om kino
· fortelle hvorfor du likte eller mislikte en film
· utrykke en mening ved hjelp av frasen: meine Meinung nach …
· bøyning av adjektiv
· gradbøyning av adjektiv
· Tysklands rolle i filmens historie
· sammenlikne dubbing i Norge og Tyskland
Wer bist du? (5–6 uker)
· snakke om deg selv
· snakke om årene på ungdomskolen
· snakke om videregående
· sammenlikne hvem man var, hvem man er, og hvem man ønsker å være
· bruke tidsadverb
· lære om tyske relativpronomen
· bøye verb i presens, preteritum og futurum
Se overordnet del: