Tysk 10. trinn 2024 (2.termin)

Sist redigert 10.02.25

Gruppe:

Periode:

06.01.25–29.05.25

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Fremmedspråk handler om å forstå og bli forstått. Faget skal bidra til å fremme elevenes personlige utvikling og legge til rette for at de kan samhandle med og oppleve glede i møte med andre mennesker og kulturer.

I en globalisert verden har vi behov for å kommunisere på flere språk. Formell og uformell kommunikasjon lokalt, nasjonalt og internasjonalt krever språkkunnskaper og kunnskap om andre kulturer og levesett. Dette gjelder ikke minst i studier og i arbeidslivet. Faget kan bidra til å utvikle elevenes interkulturelle forståelse.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
  • utforske og beskrive kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egne opplevelser

Kommentar

Ein Jahr im Ausland (6–8 uke)

· snakke om å være utvekslingselev 

· kunne kommunisere på tysk på tross av manglende ordforråd 

· kunne si hva man savner og ikke savner

· kommunikasjonsstrategier

· løst sammensatte verb i infinitiv

· personlige pronomen (nominativ, akkusativ og dativ)

· dieser og welcher (nominativ, akkusativ og dativ)

· forhold mellom Tyskland og Norge

· ting du må tenke på som utvekslingselev

Ein Wochenende in München (6–8 uker )

· snakke om München

· bestille togbilletter 

· lære om indirekte objekt 

· skille mellom dativ- og akkustativsobjekter

· verbet wissen i preteritum

· lære om München

 

Filme und Serien ()6–8 uker 

· snakke om film og tv-serier

· snakke om kino

· fortelle hvorfor du likte eller mislikte en film

· utrykke en mening ved hjelp av frasen: meine Meinung nach …

· bøyning av adjektiv

· gradbøyning av adjektiv

· Tysklands rolle i filmens historie

· sammenlikne dubbing i Norge og Tyskland

 Wer bist du? (5–6 uker)

· snakke om deg selv

· snakke om årene på ungdomskolen

· snakke om videregående

· sammenlikne hvem man var, hvem man er, og hvem man ønsker å være 

· bruke tidsadverb 

· lære om tyske relativpronomen 

· bøye verb i presens, preteritum og futurum

 

 

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser