Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Engelsk uke 34-40

Sist redigert 19.08.21

Gruppe:

10.trinn

Periode:

23.08.21–08.10.21

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

I denne perioden skal elevene jobbe med å uttrykke egne meninger, tanker og følelser på engelsk. Gode kommunikasjonsevner på engelsk er med på å utvikle postitv selvfølelse og en trygg ifdentitet. Alt arbeid denne perioden dreier seg om å ta avgjørelser, finne sin vei og og en trygg identitet, alene og i samspill med andre.

Uke 34: Fairy tales/ "Little Red Riding Hood"

Uke 35: "The Little Red Riding Hood" (rollespill)

Uke 36: "Into the Woods" (film)

Uke 37: Getting along (Get started / Online Friends IRL)

Uke 38: Fat Boy Swim (extract) + assignments

Uke 39: Greg and the Dying Girl + assignments, one pager, sum up topic and present evaluation

Uke 40: Evaluation

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • bruke sentrale mønstre for uttale i kommunikasjon
  • uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • bruke kunnskap om ordklasser og setningsstruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
  • følge regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
  • lese, tolke og reflektere over engelskspråklig skjønnlitteratur, inkludert ungdomslitteratur
  • skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Gruppevis dramatisering av "Little Red Riding Hood"

Skriftlig eller muntlig vurdering. Eleven får velge blant oppgaver og hvilken vurderingsmåte de vil benytte seg av.

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

Getting along

www.skolestudio.no  

https://sites.pitt.edu/~dash/type0333.html

https://sites.pitt.edu/~dash/type0333.html

Lage en one pager om "Little Red Riding Hood", "Into the Woods", "Fat Boy Swim" eller "Greg and the Dying Girl". Ta med minst fire bilder/tegninger og fem fakta. Henges opp i klasserommet.

Elevene skal dramatisere i grupper på 2-3. De velger sin versjon, skriver manus og fremfører.