Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Engelsk uke 34-40

Sist redigert 19.08.21

Gruppe:

10.trinn

Periode:

23.08.21–08.10.21

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

I denne perioden skal elevene jobbe med å uttrykke egne meninger, tanker og følelser på engelsk. Gode kommunikasjonsevner på engelsk er med på å utvikle postitv selvfølelse og en trygg ifdentitet. Alt arbeid denne perioden dreier seg om å ta avgjørelser, finne sin vei og og en trygg identitet, alene og i samspill med andre.

Uke 34: Fairy tales/ "Little Red Riding Hood"

Uke 35: "The Little Red Riding Hood" (rollespill)

Uke 36: "Into the Woods" (film)

Uke 37: Getting along (Get started / Online Friends IRL)

Uke 38: Fat Boy Swim (extract) + assignments

Uke 39: Greg and the Dying Girl + assignments, one pager, sum up topic and present evaluation

Uke 40: Evaluation

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • bruke sentrale mønstre for uttale i kommunikasjon
  • uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • bruke kunnskap om ordklasser og setningsstruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
  • følge regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
  • lese, tolke og reflektere over engelskspråklig skjønnlitteratur, inkludert ungdomslitteratur
  • skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser