Kompetansemål og vurderingNorsk (NOR01‑06)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lese,
    og
    nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
  • over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
  • og
    over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og
    retoriske appellformer i diskusjoner
  • ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
  • greie ut om og
    norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
  • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
  • fagspråk til å
    setningsoppbygningen og sammenhengen mellom setninger i arbeid med tekster
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
  • skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål og sidemål
  • særtrekk ved norsk med andre språk og vise hvordan språklige møter kan skape språkendringer
  • utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk på Vg1 studieforberedende utdanningsprogram når de uttrykker seg kreativt, og når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer disse i muntlige og skriftlige tekster med struktur og sammenheng. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskap om språket som system til å utforske og sammenligne språk, og når de reflekterer kritisk over egen og andres bruk av virkemidler i tekster. 

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide oppdagende og utforskende både alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk muntlig og i skriftlig hovedmål og sidemål. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å reflektere over egen læring og som grunnlag for å bearbeide egne muntlige og skriftlige tekster.

I halvårsvurderingen skal læreren gi én karakter i norsk muntlig og én i norsk skriftlig. Karakteren i norsk muntlig skal gis på grunnlag av den kompetansen elevene har vist når de har kommunisert faglig innhold muntlig. Karakteren i norsk skriftlig skal gis på grunnlag av kortere og lengre elevtekster i ulike sjangre på både hovedmål og sidemål.