Fra eldst til yngst - samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Kunnskapsdepartementet har utarbeidet veilederen "Fra eldst til yngst". Veilederen skal styrke sammenhengen mellom barnehage og skole og skape en god overgang for barn når de begynner på skolen.

Innholdet blir oppdatert i tråd med ny rammeplan i løpet av høsten 2017.

Om veilederen

Veilederen har som formål å styrke sammenhengen mellom barnehage og skole og skape en god overgang for barn når de begynner på skolen. Samarbeid mellom barnehage- og skoleeiere, barnehager og skoler er en forutsetning for å få dette til.

I St.meld. nr. 16 vektlegges tidlig innsats for livslang læring. Tidlig innsats handler om at utdanningssystemet skal legge til rette for at alle inkluderes i gode læringsprosesser tidlig. God kvalitet og sammenheng i utdanningssystemet kommer alle barn, unge og voksne til gode, og har særlig stor betydning for grupper og individer som står i fare for å ikke lykkes i utdanningssystemet.

Barn og unges læringsmuligheter må bygges opp stein på stein. For de yngste barna er fortsatt motivasjonen sterk og mulighetene mange. Å oppleve sammenheng mellom barnehage og skole og være trygg i overgangsfasen gir et godt grunnlag for det videre opplæringsløpet.

Når skolestarten nærmer seg, har vi tradisjonelt rettet oppmerksomheten mot barnets individuelle forutsetninger for å sikre at barnet skal være "klar" for skolen. Nyere forskning har vist at forberedelsene til skolelivet må inneholde et videre perspektiv. Å være klar for skolelivet må ses i sammenheng med barnets omgivelser, familien, de jevnaldrende, barnehagen og lærerne i skolen.

Denne veilederen skal først og fremst gi retningslinjer og anbefalinger i arbeidet, klargjøre gjeldende bestemmelser på feltet og vise gode måter å følge opp disse bestemmelsene på. Foreldre og foresatte skal være aktive parter i samarbeidet, og arbeidet skal skje i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Veilederen er bygd opp i tre deler og inneholder:

  • Rammebetingelser for samarbeid og sammenheng, herunder regelverk og ulike læringskulturer.
  • Forutsetninger for god sammenheng og gode overganger for barnet.
  • Anbefalinger om tilrettelegging av samarbeid og beskrivelse av de ulike aktørenes roller.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!