For å finne egnede tiltak som kan skape et trygt og godt miljø, må dere sette dere inn i klassens sosiale dynamikker. I tillegg må dere tørre å bryte inn i hierarkier og negativ dynamikk.
- Hvordan ser de sosiale hierarkiene ut?
- Hva defineres som "kult", "normalt" og "unormalt" i klassen?
- Hva er det som fungerer godt i klassemiljøet?
- Hvilke utfordringer finnes?
- Kan det være utfordringer dere ikke har avdekket?
Noen utfordringer i miljøet er vanskelige å få bukt med, enten fordi voksne ikke ser dem, ikke anser dem som skolens ansvar eller avskriver dem som ikke alvorlige nok. Når dere undersøker en sak, må dere jobbe for at negative og skadelige dynamikker ikke "går under radaren" eller blir bagatellisert.
Dere kan møte utfordringer som fordommer, gruppefiendtlighet og ulike former for diskriminering i elevgruppa. Dere må ha et blikk for hvordan dere kan gjøre elevene bevisste og få dem til å reflektere rundt ord, begreper og handlinger som ikke er greit.
Les mer om hvordan dere kan møte utfordrende hendelser på en tydelig måte, uten å bryte ned relasjonen til de involverte. (Dembra)
Eksempler på negative dynamikker i klassens sosiale miljø
Rigide grupperinger
At det er grupperinger og vennegjenger i en klasse, er normalt. Men noen ganger kan elevgrupperingene i klassen bli ekstra sterke og rigide, og grensene mellom gruppene kan oppleves som vanskelige å krysse. Når det er slik, blir det også ofte en sterk «vi versus dem»-dynamikk, og opplevelser av ulikhet mellom gruppene kan bli sterkt verdiladede. Når det blir svært viktig for elever å vise at de er ulike de andre, kan veien være kort til nedsettende oppførsel og mangel på empati ovenfor «de andre». Slike miljø kan gi grobunn for mistrivsel, krenkelser og mobbing.
Mange voksne i skolen opplever at relasjonelle utfordringer er vanskelig å få bukt med, selv om de er klar over hva som foregår. Dette kan ta form av utestenging, baksnakking og ryktespredning, og bærer ofte preg av uklare eller skiftende maktforhold. Det er ikke alltid så lett å sette merkelapper på slike vonde dynamikker – og flere definisjoner kan passe. Hvis elever ikke har det trygt og godt, skal dere uansett følge opp til alle har det bra.
Skjulte krenkelser
Skjulte og relasjonelle krenkelser, som utestenging, ryktespredning eller baksnakking, er ikke uvanlig. Krenkelsene kan oppfattes som et “jenteproblem”, med utfrysing, “bitching” og drittslenging. Skjulte krenkelser gutter imellom kan være mer skjult enn mellom jenter. De voksne får oftere kjennskap til krenkelser blant jenter, mens det blant gutter oftere forblir helt skjult. Dette kan føre til bagatellisering av hendelser som baksnakking, utfrysning og ryktespredning blant gutter.
Det er viktig å være oppmerksom på at gutter også blir utsatt for mobbing på nett, for eksempel i spillgrupper, men de sier i mindre grad fra til voksne enn det jentene gjør. Det kan være vanskeligere for gutter å si fra, både fordi de kanskje ikke vet hva de skal kalle det som har skjedd med dem, og fordi det kan oppfattes som skambelagt. Det er derfor viktig med et årvåkent blikk for relasjonelle og skjulte krenkelser blant både jenter og gutter. Snakk gjerne med elevene direkte for å høre om noe slikt forekommer i klassen og ha fokus på betydningen av fellesskapsbygging i miljøet.
Tøff sjargong
I noen klasser er det en kultur for å ha en tøff språkbruk elevene imellom. I mange tilfeller kan harde kommentarer og nedsettende betegnelser oppfattes som en naturlig del av sjargongen.
Voksne bør være bevisst på negativ språkbruk mellom elevene. Hvis elevene merker at dere voksne godtar det, vil det være en høy terskel for elever å si fra om de opplever at de ikke har det trygt og godt.
Les mer om nulltoleranse