Sjekkliste - hørselshemmede

Sjekklister for fysiske rammer, de voksnes ansvar og hva den unge selv kan gjøre for å skape gode situasjoner for kommunikasjon og læring.

Sjekklister for de fysiske rammene

Støyforhold

  • demping, som for eksempel tennisballer under stolbena
  • matter på bord
  • plasser eleven nærme lydkilden
  • sørg for gode lytteforhold i alle sammenhenger
  • unngå bakgrunnsstøy
  • lydregulering av rom
  • stemmeforsterkning: mikrofon og høyttalere eller annet
  • avstand til støykilder

Lysforhold

  • gode lysforhold
  • plassering slik at eleven ikke har motlys (vanskelig å avlese ansikter i motlys)

Organisering

  • plassering slik at eleven ser ansiktene til de andre elevene
  • sitte i hestesko kan være en god løsning
  • grupperom til individuelt arbeid
  • grupperom til gruppearbeid
  • grupperom til spesialundervisning

Sjekklister for den voksne

Bruk av teknisk utstyr

  • bruke det tekniske utstyret konsekvent
  • sørge for at alle elevene bruker det tekniske utstyret
  • sørge for at ingen skaper ubehag med det tekniske utstyret

Rutiner

  • god struktur på undervisningen
  • ha utfyllende, skriftlige planer slik at eleven har mulighet til å forberede seg
  • ha skriftlige, utfyllende planer slik at foreldre kan bidra
  • sørge for tett samarbeid med hjemmet
  • sørge for å fange opp misforståelser før de utvikler seg til konflikter

Elevinvolvering

  • ha tydelige temaskifter
  • ha tydelig styring av samtalen – gi eleven tid til å oppdage hvem som snakker
  • ha tydelig styring av samtalen – eleven må vite når og hvordan han/hun kan ta ordet
  • bruke tegnspråk, norsk med tegnstøtte eller norsk - avhengig av hva som er aktuelt for eleven
  • ha blikkontakt med eleven
  • ha ansiktet vendt mot eleven når den voksne snakker
  • gjøre avtale om hvordan eleven kan signalisere når noe er uklart

Visualisering

  • visualisering av fagstoffet ved å bruke konkreter, bilder og film 
  • når fagstoffet etter hvert blir mer omfattende, er visualisering minst like viktig som før
  • visualisering må være tilpasset aldersgruppen

Tips til eleven er å

  • være åpen om hørselstapet sitt
  • være åpen om hva som hjelper
  • redusere bakgrunnslyd
  • plassere seg nær lydkilden
  • sitte rett foran den som snakker
  • ha øyekontakt
  • snakke passe høyt
  • spørre om igjen hvis noe er uklart

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!