Du er her:
Veileder om ferdigheter og teknikker som blinde og sterkt svaksynte elever kan ha behov for å lære for å kunne delta i opplæringen på skolen og i aktiviteter i nærmiljøet.
Elever som er blinde eller sterkt svaksynte har rett til nødvendig opplæring i punktskrift og opplæring i bruk av nødvendige tekniske hjelpemidler. Elevene har også rett til nødvendig opplæring i å ta seg frem på skolen, til og fra skolen og i hjemmemiljøet.
Kommunen har ansvaret for at lærere har kompetanse til å undervise elever med synsvansker. Statped tilbyr kurs og veiledning.
Blinde og sterkt svaksynte elever er avhengig av tekniske hjelpemidler for å kunne tilegne seg lærestoff og arbeide med kompetansemål. Tekniske hjelpemidler blir dermed også et nødvendig redskap for å utvikle elevens grunnleggende ferdigheter som å kunne lese og skrive, samt utvikle digitale ferdigheter.
Skolen bør utarbeide planer for elevens opplæring etter opplæringsloven §§ 2-14 og 3-10. En god vurderingspraksis motiverer og har læring som mål. Ferdigheter som prioriteres, kan være formulert som elevens mål. Planene bør evalueres hvert år eller oftere fordi elevens behov endrer seg over tid.
Foreldrene er en viktig ressurs for elevens motivasjon, utvikling og læringsutbytte. Det er viktig å etablere god kontakt med hjemmet for å kunne gi synshemmede elever et best mulig tilrettelagt opplæringstilbud.