Overganger for barn og elever med behov for tilrettelegging

Sørg for tidlig dialog og samtykke ved overgang til videregående skole

Når elevene begynner i videregående opplæring, er det fylkeskommunen som er skoleeier for offentlige skoler. Private skoler har et styre som er skoleeier.

Ettersom det er annen skoleeier, kan ikke informasjonen fra grunnskolen overføres til videregående opplæring uten samtykke. Når elever har fylt 15 år, er det eleven selv som samtykker.

Når eleven skal bytte skole, bør skolene begynne arbeidet med å vurdere elevens behov før skolestart. Den nye skolen kan for eksempel ha samtaler og dialog med eleven, foreldrene og representanter for den tidligere skolen, med samtykke fra eleven.

Den nye skolen bør sørge for en god dialog så raskt som mulig, slik at elevene som trenger tilrettelegging får en god overgang og skolestart. I dialog med eleven/foreldrene kan en del av planleggingen med å tilrettelegge for den enkelte begynne før skoleplassene i fylket er fordelt.

Dette kan handle om tilrettelegging som ikke er spesifikt avhengig av hvilken skole eller hvilket utdanningsprogram eleven blir tatt inn til. For eksempel om det er behov for tilrettelagte læremidler, eller om eleven har behov for fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller individuelt tilrettelagt opplæring. Fylkeskommunen kan, med samtykke fra eleven, fatte et tidsbegrenset vedtak om individuell tilrettelegging.

Meld fra i god tid og innhent samtykke ved fortrinnsrett ved inntak til videregående opplæring

Hvis eleven har søkt om inntak til et særskilt utdanningsprogram, må kommunen melde eleven (søker) til fylkeskommunen for sakkyndig vurdering innen 1. oktober året før skolestart. Eleven må samtykke. Dette står i opplæringsforskriften § 4-21.

Elever som har rett til individuell tilrettelegging etter opplæringsloven kapittel 11, og som på grunn av sterkt nedsatt funksjonsevne har et særlig behov for å komme inn på en skole som er særskilt tilrettelagt, kan søke om fortrinnsrett ved inntaket til videregående trinn 1.

Kommunen må senest 1. oktober hvert år melde fra til fylkeskommunen om elever med sterkt nedsatt funksjonsevne som snart fullfører grunnskolen det aktuelle skoleåret. Eleven må samtykke til dette. Dette følger av opplæringsforskriften § 4-22. Det gjør at fylkeskommunen i god tid før skolestart får en oversikt over elever som har særlig behov, og kan begynne planleggingen for å gi eleven en god start på den videregående opplæringen.

Begynn tidlig med å vurdere behov for individuell tilrettelegging i videregående opplæring

Skolen skal tilpasse opplæringen for alle elever. Noen elever kan likevel ha behov for individuell tilrettelegging i form av personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller individuelt tilrettelagt opplæring.

Vurderingen av om en elev har behov for individuell tilrettelegging i videregående opplæring bør begynne før skolestart, i en dialog med eleven og ungdomsskolen. Dette må eleven samtykke til.

Selv om eleven har hatt individuell tilrettelegging i grunnskolen, må fylkeskommunen hente inn ny sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten før det blir fattet vedtak om individuell tilrettelegging i videregående opplæring.

I en overgangsperiode kan fylkeskommunen fatte et tidsbegrenset vedtak som bygger på en sakkyndig vurdering fra grunnskolen. Dette vedtaket er gyldig frem til PP-tjenesten for videregående opplæring har laget en ny sakkyndig vurdering, og fylkeskommunen har fattet et nytt vedtak om individuell tilrettelegging.

Mer om vedtak om individuell tilrettelegging.