Overganger for barn og elever med behov for tilrettelegging
Sørg for en trygg og god overgang fra barnehage til skole
Kommunen skal sørge for at barna får en trygg og god overgang fra barnehagen til skolen og skolefritidsordningen. Dette står i opplæringsloven § 4-7.
En god sammenheng mellom barnehage og skole skal ivareta barnets behov for trygghet i en overgangsprosess, og bidra til at opplæringen tilpasses det enkelte barnet fra første skoledag.
Det handler både om å ivareta, støtte og utvikle læringspotensialet hos det enkelte barnet på et tidlig tidspunkt, og at barnet får mulighet til å bygge videre på kunnskap og erfaringer fra barnehagen.
Start samarbeidet tidlig når det er behov for tilrettelegging
Når et barn har behov for tilrettelegging, og eventuelt individuell tilrettelegging, er det spesielt viktig med et nært samarbeid mellom barnehage og skole.
Hvis det er behov for omfattende tilrettelegging, må barnehagen og skolen begynne samarbeidet i god tid før barnet begynner på skolen. Hva som er god tid, vil variere og er avhengig av behovene til barnet. For noen barn kan god tid være et halvt år, mens for andre kan god tid være to år.
For barn med nedsatt funksjonsevne kan det være behov for særlige tiltak. Planleggingen av skolestart blir da mer omfattende og kan ofte involvere flere aktører.