Overganger for barn og elever med behov for tilrettelegging

Innledning

Overganger mellom barnehage og skole, og mellom ulike skoler og skoleslag, er både spennende og viktige perioder for barn og elever. Mange kan oppleve overgangene som usikre og sårbare. Dette kan særlig gjelde barn og elever med behov for tilrettelegging.

Barn og elever som trenger tilrettelegging har ulike behov, og er i forskjellige situasjoner. Det er likevel flere felles aspekter som bør tas hensyn til når man jobber med å lage gode overganger for dem.

Samarbeid, kommunikasjon og tidlig innsats er forutsetninger for å skape gode overganger for barn, elever, foreldre, og for de som skal ta imot på den andre siden av overgangen.

Kommunen og fylkeskommunen skal sørge for at barna og elevene får en trygg og god overgang fra barnehagen til skolen og skolefritidsordningen, og fra grunnskolen til videregående opplæring. Dette står i opplæringsloven § 4-7 og § 9-5.

Hva som er en trygg og god overgang, er en skjønnsmessig vurdering. Det handler blant annet om at barnet eller eleven og foreldrene opplever overgangen som forutsigbar, og vet hva de kan forvente. En god overgang kjennetegnes også av at barna og elevene opplever mestring og trygghet i overgangen.

En trygg og god overgang innebærer at barnehagen, skolen eller støttetjenestene er forberedt på de erfaringer og behov som barn og elever har med seg fra tidligere.

Denne veilederen gir generell informasjon om ulike forhold å huske på i overgangsfasene, spesielt for barn og elever som trenger tilrettelegging. Den retter seg mot kommuner og fylkeskommuner, private barnehager og skoler, ansatte i barnehage og skole, og samarbeidende tjenester.

Informasjonen i denne veilederen må ses i sammenheng med veilederen for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging, samt veilederen spesialpedagogisk hjelp.