Overganger for barn og elever med behov for tilrettelegging

Utvikle en individuell plan (IP) for helhetlig og koordinert støtte

Barn og elever som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har rett til å få utarbeidet en individuell plan (IP) i samsvar med bestemmelsene i helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven og lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern.

Målet med en individuell plan er å sikre et helhetlig og samordnet tjenestetilbud som er tilpasset barnets eller elevens behov og mål. I planen er tiltak og behov satt i system over tid. Framtidig læringsløp, visjoner og ønsker fra barnet eller eleven og foreldrene er nedfelt i planen. En slik plan vil derfor være et viktig verktøy for å legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole, og for overganger mellom skoler.

Barnehagen, skolen og PP-tjenesten skal delta i samarbeidet om en individuell plan for barn og elever med behov for et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud. Dette følger av barnehageloven § 2 b og opplæringsloven § 24-1.