Hva | Hvem | Hvordan |
Presentasjon av rammene |
Utdanningsvalglærer, alene eller sammen med kollegaer |
Ses i sammenheng med
- kompetansemål i utdanningsvalg og andre fag
- oppøving av grunnleggende ferdigheter
- skolens planer for karriereveiledning
- foreldremøter og utviklingssamtaler
|
Avklare hva alle elevene skal finnet ut av uavhengig av yrke, avklare vurderingskriterier |
Lærer og elever |
Lærerstyrt klassesamtale – forslag fra elevene:
- Hva er interessant å vite om et yrke? (Nødvendig utdanning, personlige forutsetninger, helsekrav, etterspørsel i arbeidsmarkedet lokalt, nasjonalt og internasjonalt, lønns- og arbeidsvilkår, videreutdanningsmuligheter …) Skal det være krav til produktet uavhengig av yrke?
- Krav om opplysninger av typen "Spesielt for dette yrket er at…"
- Hvordan skaffe sannferdig informasjon?
- Kvalitetssikrede nettsteder og intervju av yrkesutøvere kan avdekke f.eks. utdanningsveier som pr. i dag er endret.
- Hva skal til for høy måloppnåelse?
- Avklare vurderingskriterier.
|
Velg yrke |
Enkeltelevene, individuelt |
- Skal være basert på personlig interesseområde og refleksjoner om egen karriere.
- Utfordringer: Skal ikke baseres på medelevers interesser.
- Våge å tenke utradisjonelt med hensyn til kjønn.
- Bør elevene oppfordres til å velge flest mulig ulike yrker? Begrunnet i erfaringsdeling de skal gjøre med resten av klassen eller yngre elever, ev. på en yrkesmesse med foreldrene.
|
Gjennomføring av informasjonsinnhenting |
Enkeltelevene individuelt eller i samarbeidsgrupper, f.eks. innen beslektede yrker og bransjer |
Bruke kvalitetssikrede nettsteder som elevene er gjort kjent med i utdanningsvalg.
- Gjennom intervju av en yrkesutøver.
- Gjennom praktisk erfaringslæring i tilhørende utdanningsprogram eller i relevant bedrift.
|
Utarbeiding og presentasjon av sluttprodukt |
Enkeltelevene individuelt eller i samarbeidsgrupper, f.eks. innen beslektede yrker og bransjer |
- Produktet bør komme medelever og/eller foresatte til gode!
- Foredrag; intern yrkesmesse som besøkes av yngre elever på dagtid og de foresatte på ettermiddag.
- Skoler som bruker monitorer i fellesområder, kan la elevenes presentasjoner avspilles i en periode.
- Fotomontasje med forklarende tekst inn i skoleavis.
|
Vurdering |
Eleven selv |
- Vurdering av eget læringsutbytte - både prosess og produkt, gjennom loggskriving og i elevsamtale, avkryssing av selvopplevd måloppnåelse basert på innholdskrav og vurderingskriterier fastsatt ved oppstart.
|
Målgruppen for presentasjonen |
- Spørreskjema med f.eks. skalaspørsmål.
|
Lærere i involverte fag |
- Vurdering både av prosess og produkt basert på
de innholdskrav og vurderingskriterier fastsatt ved oppstart. Dette tas med til utviklingssamtalen.
|