Forsvarlig begynneropplæring i svømming og livredning

Forsvarlighet ved opplæringen i svømming og livredning er beskrevet i rundskriv Udir-1- 2008.

Det kan være store forskjeller i elevenes utgangspunkt for svømmeopplæring. Opplæringen bør ta utgangspunkt i elevenes ferdigheter. Noen trenger hjelp for å komme ut i vannet, mens andre stuper uti. Enkelte elever liker best å stå på grunt vann, mens andre flyter både på mage og på rygg.

Enkelte elever har større selvtillit enn selvinnsikt.

Sikkerhet i, ved og på vann skal læres tidlig, og overskudd i selvbergingsevne må etableres før elevene lærer å redde andre.  Slik kan vi forebygge drukning ved å sikre at elevene behersker de utfordringene og den variasjonen de møter i ulike fysiske miljø. Ved å starte tidlig kan elevene oppleve glede og mestring i lek og rekreasjon i, ved og på vann. Dette kan gi elevene mulighet til å bruke svømming som livslang bevegelsesglede.

Det er egne kompetansemål for førstehjelp i lærerplanen. I dette støttemateriellet omtales førstehjelp som en del av selvberging på 7. årstrinn og livredning på 10. årstrinn, begrenset til det som er relatert til vann.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!