Sikkerhet

Vi kan ikke hjelpe andre uten først å kunne ta vare på oss selv og vi må derfor vurdere redningsmuligheten i forhold til egen sikkerhet. Lekpreget og lystbetont livredningsaktivitet kan være å ta imot en kasteline eller livbøye for så å bli dratt i land. Elever liker også å klatre opp på et brett, eller i en båt og hoppe uti etterpå.

Hvor godt elevene håndterer kaldt vann eller bølger er individuelt og kan variere fra gang til gang. For å unngå farlige situasjoner bør vi alltid legge til rette for en tilvenning før vi setter i gang:

  • Elevene går uti på grunt vann, de bruker den tiden som er nødvendig for å få kontroll på egne reaksjoner
  • Elevene dukker hodet under vann
  • Elevene svømmer først på grunt vann for å sikre at de mestrer situasjonen
  • Ved innledning til aktivitet på dypere vann er læreren tett på med sikring (redningsbøye)

For å forebygge ulykker og for å kunne redde i tide må du være der aktiviteten foregår. En person som er i ferd med å drukne, tenker ikke fornuftig. Selv om vedkommende tilsynelatende virker rolig, kan vedkommende være livredd og panisk, og med stor styrke gripe tak i hva som helst. Dersom en redd person får tak i deg som redningsperson, kan resultatet bli en kamp på liv eller død for begge.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!