Selvberging

Innenfor drukningsforebygging blir kompetanse i vann definert som summen av alle egne bevegelser i vann som bidrar til å forebygge drukning, samt kunnskap, holdninger, bedømmelsesevne og handlinger som tilrettelegger for sikkerhet i, ved og på vann (Moran et al, 2012). 

Utviklingen frem mot å kunne berge seg selv går fra å bli trygg i vann til å kunne ta sine første svømmetak på grunt vann, bli trygg på dypere vann og til slutt å kunne berge seg selv under mer krevende forhold. Elevene må oppleve hvordan de reagerer på et ufrivillig møte med vannet som ofte er kaldt. De erfarer hvordan klær påvirker opplevelsen av temperaturen i vannet, hvordan de kommer seg opp igjen, og hvordan de får igjen og holder på varmen når de kommer opp. Det betyr at elevene har nødvendige kunnskaper, ferdigheter og holdninger til hvor de er, og til den aktiviteten som foregår.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!