Bruk av flytemidler

Flytemidler finnes i en rekke varianter, for eksempel armringer, baderinger, egg, belter, flyteplagg, flytevester og redningsvester. Noen er å betrakte som leker, noen som pedagogiske hjelpemidler og noen som sikkerhet. Jo raskere eleven blir svømmedyktig, jo større blir muligheten for å velge andre egnede flytemidler til ulike aktiviteter og opplæring, og når forholdene tilsier at elevene kan greie seg uten.

Redningsvestene er de beste når det gjelder sikkerhet og anbefales for elever som ikke er svømmedyktige. De har best oppdrift, er lettest å se i vannet og skal kunne snu en bevisstløs person over i ryggstilling. Vesten har en god krave som gjør det mulig å kunne hvile hodet slik at vi blir liggende med hodet over vann. Vesten har en skrittstropp som passer mellom bena, og som holder vesten på plass ved hopp eller fall.

Skal redningsvesten fungere slik den er ment, må den være tilpasset den enkelte og skrittstroppen må til enhver tid være festet og riktig justert. Vesten må være god å bevege seg i og lett å få av og på. Samtidig må vi være klar over at klær, forskjellig kroppsbygning, bølger, vind og uhensiktsmessige bevegelser kan forandre eller ødelegge vestens evne til å snu en person. Dette betyr at selv med redningsvest må barna være under tilsyn.

Eleven bør lære å bruke vest og føle at det er naturlig å bruke den i ulike sammenhenger. Dette kan gjøres utendørs dersom været er bra, men det kan ofte være en fordel å ha den første prøvingen i en svømmehall. Som en overgang til å kunne svømme uten vest kan de bruke våtdrakter. En våtdrakt gir oppdrift og beskytter mot nedkjøling, og elevene kan være lengre i vannet.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!