Aktiviteter: Trygg i vann på 1. til 4. årstrinn

Tabellen under viser forslag til aktiviteter for å bli, og å være trygg i vann.

AktivitetProgresjon
Gå rundt på grunt vann Gå sammen med læreren eller medeleven. Skap motstand.

Gå med lukkede øyne, baklengs osv. Varier motstand.

Lag virvelstrøm sammen med flere Hold hender. Hoftedypt vann. Ikke hold hender. Brystdypt vann.
Ha hodet under vann Ha øynene lukket. Hold pusten. Ha øynene åpne. Hold pusten lengre.
Boblemaker Lag bobler ved å blåse ut i vannflaten. Løft hodet, pust inn og gjenta. Dykk hele kroppen under vann. Pust kraftig ut gjennom nese og munn. Hodet opp, pust inn og gjenta.
Dykk ned og hent gjenstander på bunnen Bøy deg ned med lukkede øyne, hent en gjenstand. Dykk ned med åpne øyne, hent flere gjenstander. Varier dybde.
Hoppe fra kant/brygge Sitt på huk, hopp uti. Stående, hopp uti med strak kropp.
Flyte på mage Flyt som manet (armer og bein spredt og ned). Flyt med armene strukket foran hodet.
Flyte på rygg Flyt i stjerneform (armer og bein spredt). Beina kan gjerne henge mot bunnen. Flyt balansert (nakke og rygg strukket) med armene langs siden eller armene strukket over hodet.
Rulle mage til rygg Rull ved hjelp av en medelev. Rull alene med små armbevegelser. Pust kontrollert.
Rulle rygg til mage Rull ved hjelp av en medelev. Rull alene med små armbevegelser. Pust kontrollert.

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!