Aktiviteter: Svømming på 1. til 4. årstrinn

Tabellen under viser forslag til aktiviteter for å være svømmedyktig.

AktivitetProgresjon
Gli på magen (uten og med beinspark) Spark fra kanten, gli minst 3 m. Ha armene strukket foran hodet. Hold pusten, åpne øyne. Spark fra kanten. Gli med armene strukket forover i god linjeholdning Hold pusten. Spark krålbeinspark og fortsett å gli minst 7 m.
Gli på ryggen (uten og med beinspark) Spark fra kanten, gli minst 3 m. Ha armene langs siden. Spark fra kanten. Gli med armene strukket forover i god linjeholdning. Spark krålbeinspark og gli minst 7 m.
Gli med rulling fra mage til rygg og tilbake (med beinspark) Spark fra kanten, gli på magen med krålbeinspark. Ved hjelp av armene, rull over til rygg. Gli videre på rygg med krålbein- spark. Rull tilbake til magen. Spark fra kanten, gli på magen med krålbeinspark. Rull over til rygg. Gli videre med krålbeinspark. Rull tilbake til magen. Minimum distanse10 m.
Sculling i forskjellige stillinger Vis sculling stående og liggende (mage og rygg) med beinspark og pusting. Sculling på magen med armene i skulderhøyde. Rull over til ryggen og fortsett sculling med hendene langs hoften.
Ryggkrål Ryggkrål en og en arm 5-8 m, ingen krav til beinspark. Svøm ryggkrål med trekk- og skyvfase og avslappet fremføring over vann, 8-12 m. Bruk krålbeinspark.
Elementær ryggsvømming Grovkoordinert brystbeinspark utføres samtidig med lille armtak. Armtak og brystbeinspark utføres samtidig. God glifase. Færrest mulig tak.
Krål uten pust, grovkoordinert Svøm krål med trekk og skyvfase 5-8 m. Ingen krav til beinspark, ansiktet ned i vannet. Svøm krål med trekk- og skyv- fase og avslappet fremføring over vann, 8-12 m. Bruk krålbeinspark.
Glistup fra basseng eller bryggekant Stup fra knestående gjennom rokkering. Gradvis strakere kropp idet man treffer vannet. Gli til overflaten. Fra huksittende. Stup med strak kropp. Bruk krålbeinspark for å sparke deg til overflaten.
Brystsvømming, grovkoordinert Ha hodet over vann, svøm 12,5 m. Kort glifase etter hvert armtak. Være koordinert. Beinspark idet armene er ført frem. Ansiktet ned i vannet. Glifase. Utpust under vann.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!