Grunnleggende teknikker

Hovedhensikten med svømmeopplæringen på mellomtrinnet er å sørge for at elevene lærer gode teknikker for svømming som aktivitet eller idrett, men som også skaper gode forutsetninger for livredning. I første rekke dreier dette seg om å utvikle svømmeteknikkene, fra grovkoordinerte til finkoordinerte. Grunnleggende teknikker i svømming kan for eksempel være:

  • Krål på mage og brystsvømming,
  • Ryggkrål og elementær rygg,
  • Sidesvømming med saksebeinspark
  • Valgfri undervannsvømming 

Lek i vann skal ha en sentral plass i undervisningen (f.eks., hauk og due, stiv heks, vannpolo mv.) og stimulere til glede i vann. Det bør legges vekt på å gi elevene en allsidig tilnærming til flere svømmeteknikker og aktiviteter i vann, slik at de har et godt grunnlag for å kunne svømme og bevege seg i vann så effektivt som mulig. I dette ligger også sidesvømming som er en sentral teknikk i livredning. Sidesvømmingen har et kraftig saksebeinspark som stiller andre motoriske krav enn brystbeinsparket. Ofte kan vi oppleve at de som synes brystbeinsparket er vanskelig, oppdager at saksebeinsparket er enkelt.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!