Aktiviteter: Svømming på 5. til 7. årstrinnside

Tabellen under viser forslag til aktiviteter til å utføre grunnleggende teknikker i svømming på magen, på ryggen, på sida og under vann.

AktivitetProgresjon
Brystsvømming Svøm 50 m. Ha hodet ned mellom armene, pust ved behov. Tydelig glifase. Svøm 100 m. Ha hodet ned mellom armene ved utpust. Beina sparker idet armene er ført frem. Rytmisk pusting der rytmen opprettholdes.
Krålsvømming Svøm 50 m. Rytmisk pusteteknikk. Beveg armene vekselvis, rytmisk. Krålbeinspark. Svøm 100 m. Rytmisk pusteteknikk Trekk- og skyvfase i armtaket. Rotasjon om lengdeaksen.
Ryggkrål Svøm 50 m. Beveg armene vekselvis, rytmisk. Krålbeinspark. Svøm 100 m. Trekk- og skyvfase i armtaket. Rotasjon om lengdeaksen.
Elementær ryggsvømming Svøm 50 m. Samtidige arm og beinspark. Hodet i vannet. Glifase. Svøm 100 m. Samtidighet. Ha effektive brystbein- spark og god skyvfase i armtaket. God glifase med linjeholdning.
Sidesvømming Svøm 25 m. Ha glifase på en side. Svøm 100 m. Kunne skifte side underveis.
Stå vertikalt og trå vannet Ved hjelp av små håndbevegelser (sculling). Trå vannet i 60 sek. Ha armene i skulderhøyde. Trå vannet i to minutter.
Dykk fra overflaten Stå på henda på grunt vann. Dykk, ta opp en/flere gjenstander. Varier dybden. Dykk med hodet først på dypt vann. Ta opp flere gjenstander over en strekning.
Undervannsvømming Dykk ned, svøm 6-10 m. Dykk ned, svøm rolig 10-12 m.
Selvbergings- og livredningshopp Hopp fra lav høyde og hold hodet over vann. Fra ca. 1 m. høyde, hopp i forskjellige retninger og hold hodet over vann.
Hopp og stup Hopp fra kanten på dypt vann, ulike spikervarianter. Stup på dypt vann fra lav brygge – bassengkant. Hopp fra en høyde, ulike typer hopp. Stup fra fritt valgt høyde eller startpall.

Et sentralt punkt i opplæringen er å se svømming som en naturlig del av aktiviteten og gjerne knyttet til båtliv og maritimt friluftsliv, og at de fysiske lover som gjelder vann er en fellesnevner for svømming så vel som for all annen aktivitet i, ved og på vann. Et eksempel kan knyttes til sculling. Vinkelen på hånden sammen med den tverrgående bevegelsen gjør at det på oversiden av hånden skapes et løft. Dette løftet er nøyaktig det samme som gjør at en seilbåt kan bevege seg mot vinden, at kjølen hindrer at båten går sidelengs og at flyene kan holde seg oppe i luften.

I svømming benyttes dette løftet til å få feste i vannet, det vil si at de gjennom en tverrgående scullingbevegelse får et løft som gjør at de kan trekke seg framover i vannet uten at hånden går nevneverdig bakover. Et eksempel som viser dette er brystarmtaket.

Eksempler brystarmtak

Tilsvarende kunnskap om forhold som motstand, oppdrift og balanse gjelder svømming. I selvberging og svømming med klær brukes motstand som et fundament for fraspark samtidig som både motstanden og varmetap reduseres gjennom å svømme sakte og med små bevegelser. I konkurransesvømming reduseres motstand ved å gjøre bensparket mindre og flytte en større del av framdriften over på overkropp.

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!