Aktiviteter: Varierte og effektive svømmeteknikker på 8. til 10. årstrinn

Tabellen under viser eksempler på aktiviteter til å utføre varierte og effektive svømmeteknikker over og under vann, og å svømme en lengre distanse basert på egen målsetting.

AktivitetProgresjon
Brystsvømming Teknikk: hodet ned mellom armene ved utpust, rytmisk pusting, tydelig glifase. Beina sparker idet armene er ført frem. Kraftig akselererende beinspark. Automatisere god teknisk utførelse i flere distanser.
Krålsvømming Effektiv og rytmisk puste-teknikk. Lange armtak vekselvis, med tilpassede krålbeinspark. Øve på teknisk god og avslappet krål i flere distanser. Rytmisk pusteteknikk. Trekk- og skyvfase i armtaket. Rotasjon om lengdeaksen.
Ryggkrål Beveg armene vekselvis, rytmisk med trekk og skyvfase, kontinuerlige og rytmiske beinspark. Tydelig rotasjon om lengdeaksen. Øve på teknisk god og avslappet ryggkrål i flere distanser. Trekk- og skyvfase i armtaket. Rotasjon om lengdeaksen.
Sidesvømming Glifase på begge sider og svømme en distanse. Kunne svømme en distanse i urolig vann.
Stå vertikalt og trå vannet Ved hjelp av sculling, trå vannet i 60 sek. Ha armene i skulderhøyde. Trå vannet i to minutter.
Dykk fra overflaten Stå på henda på grunt vann. Dykk, ta opp en/flere gjenstander. Varier dybden. Dykk på dypt vann med knekk i hoften. Hent «person» eller flere gjenstander.
Undervannsvømming Dykk ned, svøm 6-10 m. Dykk ned, svøm rolig 10-12 m
Distansesvømming med varierte svømmearter Svøm 500 m. Veksle mellom mage, rygg og side. Svøm 1500 m. Veksle mellom mage, rygg og side.
Hopp og stup Hopp og fallstup fra en høyde. Varierte hopp og stup fra ulike høyder.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!