Eksempel 1: Observere og sortere stoffer

1.-2. årstrinn

I naturfag er observasjoner viktige, enten ved direkte bruk av sansene eller indirekte ved målinger. Observasjonsevnen kan trenes, og det kan være nyttig å gi elevene et fokus: Hva skal vi legge merke til, eller hva skal vi se etter, for så å beskrive det vi observerer. I andre sammenhenger kan elevene observere hva det måtte være. Hvordan kan vi systematisere eller sortere observasjonene våre? Hvilke begreper kan elevene fra før? Bruk disse bevisst i samtalen.
Kompetansemål

Elevene skal kunne

  • gjenkjenne faresymboler for farlige stoffer og for farlig lys
  • beskrive og sortere stoffer etter observerbare kjennetegn
Forslag til læringsmål og aktiviteter

Jeg kan

  • samtale om hvordan vi kan bruke sansene til å sortere ulike stoffer etter ulike kjennetegn, og hvorfor det kan være nyttig å sortere
    • Tips til deg som lærer: Bruk eksempler på kategorisering fra elevenes hverdag for å finne ut hva elevene kan om sortering og kategorisering fra før. Ta for eksempel utgangspunkt i enkle kategorier som søppel - ikke søppel, ulike kildesorteringer, utetøy - innetøy, sunt - usunt, lang - kort, høy - lav, varm - kald, farlig - ufarlig, flyter - synker.
    • Tips til deg som lærer: Jakten på bokstaver og tall i naturen trener elevene i å observere og finne fram til formasjoner i naturen som kan representere tall og bokstaver. Elevene kan bruke digitale kameraer for å dokumentere funnene sine.
    • reflektere over hvilke sanser vi har, hvordan vi bruker dem, og hvilke som er viktigst
      • Tips til deg som lærer: Knytt dette målet til hovedområdet kropp og helse. La elevene erfare hva det vil si å miste en sans ved å bruke rollespill og «fjerne» en sans: Bruk ørepropper, bind for øynene, klype for nesa, mimelek uten å bruke stemmen. La elevene samtale om hvordan de opplever dette. Hva betyr disse opplevelsene for hvordan vi oppfører oss overfor mennesker som har mistet en sans?
    • reflektere sammen med andre og beskrive luft, vann og is ved hjelp av sansene
      • Tips til problemstillinger du som lærer kan knytte til vann: Hvordan hører vi vann? Hva lukter vann? Hva smaker vann? Hvordan føles vann? Tilsvarende spørsmål kan brukes om luft og is. Kaldt eller varmt? Hardt eller mykt? Gjennomsiktig eller ugjennomsiktig? 
Noen forslag til nøkkelord og begreper

lik - ulik, sort - hvitt - farger, lang - kort, stor - liten, brei - smal, kantet - rund, firkant - sirkel, myk - hard, glatt - ru, blank - matt, kald - varm, gjennomsiktig - lystett, våt - tørr, farlig - ufarlig

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!