3 Yrkesretting av fellesfaget naturfag

Yrkesretting er lokalt arbeid med læreplaner der læringsmålene tar utgangspunkt i kompetansemål både fra fellesfaget og elevenes programfag. Opplæringen blir motiverende når elevene får arbeide med lærestoff og emner som er autentiske og relevante for programfaget deres.

I rammeverk for FYR-prosjektet 2014-2016 kan du lese mer om yrkesretting og relevans 

Læreplanen har et stort handlingsrom for samarbeid på tvers av fag.  I noen tilfeller er naturfag et nødvendig redskap for å tilegne seg kunnskap og ferdigheter i programfaget. Et eksempel på dette er naturfaglig kompetanse om næringsstoffene, vitaminer og mineraler som elevene vil ha nytte av i programfagene i utdanningsprogrammene for helse- og oppvekstfag og restaurant og matfag. Et annet eksempel er kompetanse om ulike energikilder som kan være aktuelt for programfagene i utdanningsprogram for elektrofag.

Opplæringen i naturfag skal gi elevene en praktisk tilnærming til faget. Å lære naturfag samtidig med at eleven holder på med programfagene sine, kan bidra til et elevene utvikler økt forståelse både for naturfag og programfagene.

I rapporten «Naturfagene i norsk skole anno 2015» er læreplanen i naturfag på yrkesfag omtalt i kapitel 3.4 (pdf)

Du kan hente inspirasjon fra FYR (fellesfag, yrkesretting og relevans)

Naturfagsenteret har utarbeidet læringsressurser til bruk i opplæringen i naturfag på sin nettside

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!