Matematikk fellesfag - veiledning til læreplaner

3 Yrkesretting av fellesfaget matematikk

Yrkesretting er lokalt arbeid med læreplaner der læringsmålene tar utgangspunkt i kompetansemål både fra fellesfaget og elevenes programfag. Opplæringen blir motiverende når elevene får arbeide med lærestoff og emner som er autentiske og relevante for programfaget deres.

I rammeverk for FYR-prosjektet 2014-2016 kan du lese mer om yrkesretting og relevans (pdf).

Læreplanen har et stort handlingsrom for samarbeid på tvers av fag.  I noen tilfeller er matematikk et helt nødvendig redskap for å tilegne seg kunnskap og ferdigheter i programfaget. Et eksempel på dette kan være å bruke måleredskaper og beregne arealer i utdanningsprogram for bygg- og anleggsteknikk. Et annet eksempel er å kunne sette opp et budsjett og føre regnskap, dette er aktuelt for fagarbeidere som skal starte egne bedrifter.

I opplæringen i matematikkfaget skal elevene lære å bruke matematikk i praktiske situasjoner. Å lære matematikk samtidig med at eleven holder på med programfagene sine, kan bidra til et elevene utvikler økt forståelse både for matematikk og programfagene.

I rapporten «matematikk i norsk skole anno 2014» er læreplanene i matematikk på yrkesfag omtalt i kapitel 5.4.

Du kan hente inspirasjon fra FYR (fellesfag, yrkesretting og relevans).

Matematikksenteret har utarbeidet noen undervisningsopplegg om matematikk på yrkesfag (pdf).

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!