Grunnleggende norsk for språklige minoriteter - veiledning til læreplan

4 Støttemateriell

Kartleggingsverktøy og veiledninger til læreplaner for minoritetsspråklige

Kartleggingsmateriell

Kartleggingsmateriellet er tilpasset hovedområdene, nivåene og kompetansemålene i læreplanen og skal være et hjelpemiddel i arbeidet med å vurdere om målene er nådd. Materiellet skal gi støtte for beslutningen om overgang for elevene til ordinær opplæring. Arbeid med materiellet kan også bidra til å gi foresatte innsikt i barnas utvikling av norskspråklige ferdigheter.
Kartleggingsmateriellet er til dels laget etter mønster av det europeiske rammeverket for språklæring, som bygger på kjente prinsipper for læring og undervisning av fremmedspråk

Kartleggingsverktøyet (pdf)Kartleggingsverktøyet (word og odt)
Bokmål Nynorsk Bokmål Bokmål

Veiledninger til læreplanene

Veiledningen til læreplanen i grunnleggende norsk presenterer sentrale temaer innenfor andrespråkslæring, utvikling av språklige ferdigheter og flerspråklighet, organisering av opplæringen, samt bruk av digitale verktøy og kartleggingsmateriellet ”Språkkompetanse i grunnleggende norsk”. Innenfor hvert av områdene henvises det til nyttige nettsteder for utdypende lesing. Veiledningen gir også en oversikt over læremidler og pedagogiske ressurser.
Veiledningen til læreplanen i morsmål presenterer sentrale temaer innenfor flerspråklighet og språklæring i en tospråklig situasjon, organisering av opplæringen, bruk av digitale verktøy, vurdering og kartlegging, samt henvisning til læremidler og pedagogiske ressurser. 
Veiledningene kan benyttes av enkeltlærere, skoler og skoleledere, og som kursmateriell i grunn-, etter- og videreutdanning for lærere.  De kan også være nyttige verktøy for skoleeiere når opplæringen av minoritetsspråklige elever skal organiseres.

Last ned veiledningene

Veiledning - Språkkompetanse i grunnleggende norsk 

Veiledning - Morsmål for språklige minoriteter 

Finn læreplan

Vedlegg 1: Dikt om følelser

Jeg blir lei meg når ingen vil leke med meg.

Jeg blir glad når mamma leser eventyr for meg.

Jeg blir sint når lillebror roter i sakene mine.

Jeg blir lykkelig når vi besøker besteforeldrene mine.

Jeg blir redd når jeg går ute i mørket.

Jeg blir rasende når noen sier stygge ord til andre.

Vedlegg 2: Fortelling uten adjektiv

Det var en _______ kveld i oktober.

Jeg skulle besøke min _______  kamerat.

Han bor et _______ stykke fra meg.

For å komme til ham, må jeg gå på en _______ sti

gjennom en _______skog.

Denne kvelden var det _______ regnvær.

Vinden var også _______ .

Jeg var veldig _______ og gikk så fort jeg kunne.

Plutselig hørte jeg en _______ lyd bak meg.

Lyden kom nærmere og nærmere.

Var det et _______ spøkelse som ville ta meg

eller var det et _______ dyr?

Jeg ble så fryktelig _______ og begynte å løpe veldig _______ .

Nå var lyden like bak meg.

Så kjente jeg en _______ hånd på den _______ skulderen min,

og en _______ stemme sa: "Du glemte å ta på deg

det _______ regntøyet ditt - her er det."

Det var den _______ faren min som hadde løpt etter meg.  

Vedlegg 3: Gullfisken

(hentet fra Eventyr fra 17 land av Anne Hvenekilde)

Det var en gang en fattig fisker som bodde ved sjøen sammen med kona si. Huset deres var lite, men stort nok til det de eide.

En dag da mannen var ute og fisket, fanget han en gullfisk som kunne snakke. Da fisken kom opp i båten, sa den: "Kjære deg, ikke drep meg. La meg få leve. Hvis du lar meg leve, skal jeg oppfylle det første ønsket ditt. Er det noe du ønsker deg?" Mannen tenkte seg om, men han kom ikke på noe han ønsket seg. Han slapp gullfisken ut i vannet igjen.

Da han kom hjem om kvelden, fortalte han kona si om det som hadde hendt. Da hun hørte at han ikke hadde ønsket seg noe, ble hun veldig sint. "I morgen må du si til gullfisken at kona di vil ha nye, fine klær!" sa hun.

Da mannen kom ned til vannet neste dag, ropte han til gullfisken: "Kona mi vil gjerne ha nye, fine klær." Om kvelden da han kom hjem, var kona hans kledd i nye, fine klær fra topp til tå. Men kona hans var fortsatt ikke fornøyd. "I morgen må du si til gullfisken at jeg vil ha et stort, flott hus," sa hun til mannen sin.

Neste morgen ropte mannen til gullfisken: ”Kona mi vil ha et stort, flott hus.” Da han kom hjem om kvelden, var det gamle, lille huset deres borte, og de hadde fått et stort, nytt hus i stedet. Men kona han var fortsatt ikke fornøyd. "I morgen må du si at jeg vil bo i et stort slott. Jeg skal være dronningen og gullfisken skal være tjeneren min," sa kona.

Neste morgen gikk mannen ned til vannet som vanlig og ropte til gullfisken: "Kona mi vil ha et stort slott der hun skal være dronning, og du skal være tjeneren hans." Men da han kom hjem om kvelden, så han ikke verken slottet eller dronningen. Han fant bare det gamle, lille huset sitt, og kona hans hadde på seg de gamle, fillete klærne sine igjen.

Vedlegg 4: Tre ønsker

En fattig mann var ute i skogen og hogde ved. Da hørte han noen som ropte om hjelp. Han fikk se en nisse som hadde satt fast foten mellom to steiner. Mannen hjalp den lille nissen. Nissen takket for hjelpen og sa: "Du skal få tre ønsker oppfylt av meg." Mannen og kona snakket om ønskene mens de spiste middag i hytta si.

Mannen ville gjerne ha noen sekker fulle av penger, mens kona ville bo i et slott istedenfor i den gamle hytta. Mannen ønsket seg plutselig ei pølse, for han likte ikke sild, og det fikk han. Kona ble sint og syntes at mannen var dum. Hun sa at hun ønsket at pølsa skulle henge fast i nesa til mannen. Det gikk ikke lenge før det skjedde.

Mannen sa: "Jeg ønsker at pølsa blir borte, for jeg kan ikke gå med ei pølse i nesa resten av livet." Da var mannen og kona like fattige som før, for de hadde ødelagt alle ønskene sine.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!