Tilpasset opplæring i fag

Læreplanverket inneholder en rekke føringer og sentrale verdier for tilpasset opplæring som er relevante når man underviser. Tilpasset opplæring gjelder for alle elever, lærlinger, lærekandidater og voksne deltakere (heretter omtalt som elever), både for de som følger ordinær opplæring og for de som mottar spesialundervisning. Tilpasset opplæring er ingen individuell rett, men skal skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen innenfor fellesskapet.

Tilpasset opplæring handler blant annet om å utnytte det lokale handlingsrommet i arbeidet med læreplaner. Elevene kan nå de samme kompetansemålene på ulike måter. Læreplanene i fag gir et handlingsrom for å velge tilpasset innhold, læringsstrategier, arbeidsmåter og organisering for å nå de samme kompetansemåtene. Hvordan skolen jobber med progresjon og underveisvurdering for å nå kompetansemålene skal også tilpasses.

I opplæringen skal elevene få være aktivt med i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring. Skolen skal ta utgangspunkt i elevenes evner og forutsetninger. Det er viktig at alle elever møter utfordringer de kan mestre og utvikle seg etter. God klasseledelse og innsikt i læringsmiljøet i elevgruppen vil være avgjørende for å kunne få til tilpasset opplæring.

Føringene og de sentrale verdiene i læreplanverket som omhandler tilpasset opplæring handler blant annet om å ivareta et inkluderende fellesskap der elevene opplever at de blir verdsatt. Elevene skal medvirke i planlegging, gjennomføring og vurdering av skolearbeidet, og de skal oppleve at deres erfaringer, kompetanse og potensial blir tatt i bruk og utfordret i opplæringen. Elevenes opplæring skal være preget av både variasjon og stabilitet. Elevene skal oppleve at læring sees i sammenheng og at det de møter i skolen har relevans for deres nåtid og framtid.

Sentrale verdier for tilpasset opplæring

Læreplanen i faget engelsk har et stort handlingsrom for tilpasset opplæring. Kompetansemålene legger opp til at elevene kan trekke egne kunnskaper og erfaringer inn i opplæringen. Elevene skal blant annet bruke kjente og selvvalgte emner i opplæringen. De skal møte et mangfold av tekster og situasjoner for å utvikle språkkompetansen, noe som gir store muligheter for tilpasninger. Elevene skal ta i bruk ulike læringsstrategier og grunnleggende ferdigheter som redskap for læring for å utvikle språket. Noe som også har relevans for videre språklæring. Elevene skal delta i kommunikasjon i ulike sammenhenger, for å kunne bli inkludert i en verden der engelsk ofte benyttes i internasjonal kommunikasjon. Alle eksemplene i veiledningen viser hvordan opplæringen kan legges til rette for ulike elever. Eksempel 6 ser spesifikt på tilpasset opplæring.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!