Støtte til arbeid med samisk innhold i fagene
Arbeid med samisk innhold i naturfag
Naturfag skal bidra til at elevene får naturopplevelser og et faglig grunnlag for å verne om naturressurser, bevare biologisk mangfold og bidra til en bærekraftig utvikling. Naturen er en viktig del av samisk kultur og identitet. Samenes erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskap om naturen kan bidra å utvikle bevissthet om bærekraftig ressursutnyttelse og vern av naturmangfoldet.
Naturen kommer ofte til syne i samisk litteratur, musikk og kunst. Slike kunstuttrykk kan derfor gi innsikt i samiske tenkemåter om naturen, enten i naturfag eller i et tverrfaglig arbeid.
Målgruppa for denne støtteressursen er lærere i grunnskolen. Her finner dere eksempler på samisk innhold i naturfag. Dere finner også aktuelle refleksjonsspørsmål, eksempler på kompetansemål der samisk innhold kan inngå, og flere ressurser som kan være relevante. Temaene kan også brukes på tvers av fag og i flere sammenhenger enn knyttet til samisk innhold.
Det samiske innholdet kan være tydelig uttrykt i kompetansemålene, men det er også mange kompetansemål der det samiske er med implisitt. Her kan dere inkludere samisk innhold i opplæringen, selv om ordet «samisk» ikke inngår i målformuleringen. Kompetansemålene skal forstås i lys av teksten «Om faget» og kjerneelementene i læreplanen. Kjerneelementene rammer inn det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre og anvende faget, og som kompetansemålene skal forstås ut fra. Kjerneelementene beskriver sentralt innhold i naturfag og inkluderer også samisk innhold.
Støtteressursen gir informasjon og kunnskap om sentrale samiske forhold og kan brukes i planleggingen av opplæringen for elevene. Tematikker fra støtteressursen kan inkluderes når elevene arbeider med ulike problemstillinger for å fremme refleksjon og kritisk tenkning.
Støtteressursen er utviklet i samarbeid mellom Sametinget og Utdanningsdirektoratet.
- Jorda og livet på jorda
Elevene skal gjennom naturfaget øke sin forståelse av naturen og miljøet. Elevene skal få en grunnleggende forståelse av hvordan jorda er dannet, og hvordan livet på jorda har utviklet seg. Kunnskap om jorda som system og hvordan menneskene påvirker dette systemet, skal gi elevene grunnlag til å ta bærekraftige valg.
Eksempel på kompetansemål etter 2. trinn
- oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
Eksempel på kompetansemål etter 4. trinn
- delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
Eksempler på kompetansemål etter 7. trinn
- gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap
- foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
Eksempler på kompetansemål etter 10. trinn
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
- gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen
Årstidene og bruk av naturen
Samer deler ofte året inn i åtte årstider. Inndelingene henger sammen med de tradisjonelle næringene som reindrift, gårdsbruk eller fiske. Det er ulike gjøremål i de ulike årstidene, og reindriftssamene og sjøsamene har sine egne gjøremål i de ulike tidene på året.
| Norsk | Nordsamisk | Lulesamisk | Sørsamisk |
|---|---|---|---|
| vinter | dálvi | dálvve | daelvie |
| vårvinter | giđđadálvi | gidádálvve | gïjredaelvie |
| vår | giđđa | gidá | gïjre |
| vårsommer | giđđageassi | gidágiesse | gïjregiesie |
| sommer | geassi | giesse | giesie |
| høstsommer | čakčageassi | tjaktjagiesse | tjaktjegiesie |
| høst | čakča | tjaktja | tjaktje |
| høstvinter | čakčadálvi | tjaktjadálvve | tjaktjedaelvie |
| mørketida | skábma | sjievnnjisájgge | jemhkeldstïjje |
Navnene på månedene i året skiller seg fra de norske navnene på både nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk, og navnene følger årstidene. Samiske navn på måneder forteller om det som skjer i naturen den måneden. På nordsamisk heter mai måned miessemánnu, fordi da blir reinkalven (miessi) født. Juli heter suoidnemánnu (gressmåned), fordi da gror gresset. Lulesamisk har beholdt de gamle navnene på høstmånedene. September er ragatmánno (brunstmåned), og oktober er gålgodismánno – som forteller at brunsten er over og bukkene vandrer for seg selv. Mørketiden har egen betegelse på samisk: skábma, som betyr senhøst eller tidlig vinter.
| Norsk | Nordsamisk | Lulesamisk | Sørsamisk |
|---|---|---|---|
| januar | ođđajagimánnu | ådåjakmánno | tsïengele/ orrejaepien aske |
| februar | guovvamánnu | guovvamánno | goevte/ gierhkiengarres |
| mars | njukčamánnu | snjuktjamánno | njoktje |
| april | cuoŋománnu | vuoratjismánno | voerhtje |
| mai | miessemánnu | moarmesmánno | suehpede |
| juni | geassemánnu | biehtsemánno | ruffie |
| juli | suoidnemánnu | snjilltjamánno | snjaltje |
| august | borgemánnu | bårggemánno | mïetske |
| september | čakčamánnu | ragátmánno | kïerede/ gaagkes |
| oktober | golggotmánnu | gålgådismánno | golke |
| november | skábmamánnu | basádismánno | rahka/gålkoe |
| desember | juovlamánnu | javlamánno | goeve/ jåvleaske |
Hundedagene
Samiske merkedager og værtegn kan være både like og ulike de norske. Den 24. juli begynner for eksempel «hundedagene». Slik været var den dagen, slik holdt det seg til barsok 24. august. Var det varmt den dagen, hadde det blant annet betydning for samling av rein til merking. Det er ikke bra for reinens velferd hvis de samles inn når det er for varmt.
Heller ikke i norsk tradisjon var det lurt å samle inn mat i hundedagene, for da kunne maten fort bli bedervet. Også i norsk tradisjon varslet hundedagene om været for resten av sommeren.
I Norbotten museum i Sverige er det eksemplarer av en primstav eller trekalender som kalles rime, og som sannsynligvis er samisk. Enda i dag planlegger noen året etter merkedagene, for eksempel 14. oktober, som er vottedagen. Til den dagen skulle alt av utstyr til vinteren være klargjort, slik som vinterveden, votter, skaller og sennagress.
Sanking
I samisk kultur er det å la barna delta i arbeidet med de samiske næringene og med høsting en viktig måte å lære opp nye generasjoner på.
Det finnes mange samiske skikker innenfor høsting og bruk av naturen, og disse er en del av den tradisjonelle kunnskapen. Skikkene kan handle om hvor man høster eller tar av ressursene, når på året man høster hva, hva som er riktige værforhold og månefaser, hvordan man utfører høstingen, hvor mye man høster, og når man ikke høster. Også en del åndelige skikker og ritualer er knyttet til bruk av naturen. Det kan for eksempel handle om å spørre naturen om å velsigne arbeidet før man starter, eller om lov til å overnatte ute i naturen. Slik viser man respekt for naturen, som man bare har på lån. Naturen og dens ressurser skal vare til de neste generasjonene og brukes bærekraftig.
Tradisjonelle samiske næringer er jakt, fiske, reindrift og jordbruk. Dessuten har sanking, utmarksbruk og duodji/duodje/duedtie vært viktig. Tradisjonelt har det vært vanlig at familiene har kombinert de ulike næringene. I dag legger samfunnsstrukturen opp til en mer spesialisert næringsvirksomhet, og det er mindre vanlig å leve av flere næringer. Men selv om mange samer bor i by og utenfor samiske områder, er de aller fleste sterkt knyttet til et område og ofte til en tradisjonell næring.
Tradisjonell kunnskap
Tradisjonell kunnskap står sterkt i samisk kultur og handler om både høsting og bruk av naturen.
Mat og duodji/duodje/duedtie er også en viktig del av samisk tradisjonskunnskap. Begreper som er nært beslektet, og som kan bety omtrent det samme, er tradisjonskunnskap, tradisjonell økologisk kunnskap, urfolkskunnskap og lokal kunnskap.
Tradisjonell kunnskap er ofte stedbunden og lokal. Dette gjelder både i samisk kultur og i samfunnet ellers. Den er ofte ikke nedskrevet, men er innbakt i språk, arbeidsmåter, erfaringer, skikker og fortellinger. Den overføres fra generasjon til generasjon gjennom arbeid og fortellertradisjon. Likevel er kunnskapen ikke statisk. I likhet med vitenskapelig kunnskap utvikles tradisjonell kunnskap hele tiden. Noe av kunnskapen ivaretas, men nye generasjoner gjør seg også nye erfaringer og tilpasser kunnskapen til endringer i natur, klima og samfunn.
Et kjennetegn på tradisjonell kunnskap er at den bygger på en helhetlig tenkning som ikke nødvendigvis skiller tydelig mellom fagfelt, slik man ofte skiller mellom vitenskapelige disipliner. Verdier og natursyn har stor plass i de samiske områdene, og respekt for naturen står sentralt. Man anser mennesket som en del av naturen og formidler etiske refleksjoner for eksempel gjennom fortellinger. Et eksempel er fortellingen om at alle dyr har en urmor, et kjempedyr, som passer på etterkommerne sine. Dersom menneskene ikke tar vare på dyrene, kommer urmoren etter dem som har plaget dyrene. Fortellingen har til hensikt å få mennesker til å tenke på dyrevelferd og nøysomhet.
Bruk og vern av naturen
I Norge gir naturmangfoldloven regler for bruk og vern av naturen. Tradisjonell eller lokal kunnskap skal inkluderes i naturforvaltningen. Internasjonalt ivaretas den av artikkel 8 og 10 i FNs konvensjon om biologisk mangfold. Etter naturmangfoldlovens § 8 skal myndighetene legge vekt på kunnskap som er basert på tidligere generasjoners erfaringer med bruk av og samspill med naturen. Dette gjelder også den tradisjonelle samiske bruken av naturen, som kan bidra til bærekraftig bruk og vern av naturmangfoldet. De som har tradisjonell kunnskap, er spesialister på lokale forhold. Slik detaljert kunnskap kan være verdifull både for å oppdage endringer i naturen og for å forvalte naturen. Dette gjelder for eksempel samenes kunnskap om fjord- og innlandsfiske og om natur og klima.
Mange opplever i dag at tradisjonell kunnskap og tradisjonelle levemåter er under sterkt press. De tradisjonelle næringene er avhengige av naturområder og trues av stadig økende naturinngrep. Samer bor i fire land, og 40 prosent av landarealene i Norge er reinbeite. Utbygginger av for eksempel vindturbiner og hyttefelt kan føre til interessekonflikter mellom utbyggere og reindriftsnæringen og tap av naturmangfold.
Bærekraftig bruk av naturen kan for eksempel handle om flytting av rein fra sommerbeite til vinterbeite og tilbake. Det kan være å sanke lav til dyrefôr i forskjellige områder, slik at man sikrer gjenvekst. Det samme gjelder for fiskemetodene i innlandsfiske. Det handler om å bruke notfiske for å unngå overpopulasjon i vannene, å unngå overfiske og å bare ta ut det man har behov for.
Småbruk og bruk av utmarka var og er tradisjonell næring for samer. Sauer og geiter som beitet i utmarka, var med på å regulere vekster og skog. Når småbruk legges ned, fører det blant annet til at skogen gror igjen og enkelte bærsorter forsvinner.
Hundedagene
Hundedagene er en betegnelse på et tidsrom med én måneds varighet fra 23. (24.) juli til 23. (24.) august. Benevnelsen er en oversettelse av det latinske uttrykket dies caniculares, som i sin tur har sammenheng med Canicula («liten hund»), det latinske navnet på stjernen Sirius.
Over store deler av Østlandet blir hundedagene kalt røtmånen eller røtnmånen. Dette navnet kan komme fra det lavtyske rodedage, der det første leddet betyr hund. I den folkelige etymologien er så dette ordet koblet til råte eller forråtnelse, da hundedagene er en varm periode da mat og melk raskt skjemmes.
Årshjul
De samiske årstidene følger reinens livssyklus og høsting fra naturen.
Vår
Dette er starten på et nytt rein-år for samene.
Våren går over hele eller deler av april (skaremåned) og mai (reinkalvmåned).
Gjøremål:
- Vårflytting til kysten
Reinen flyttes fra vinterbeite til kalvingsområdet. I Kautokeino har de ikke vinterferie fra skolen, men en vårferie første uken i mai. Slik kan barn som tilhører reindrift være med på reinflokkens vårflytting fra innland mot kyststrøk. Til sammenligning er norsk høstferie opprinnelig en potetferie. - Tørking av reinkjøtt.
Reinens livssyklus:
- Reinen kalver.
Vårsommer
Vårsommer går over hele eller deler av mai (reinkalvmåned) og juni (sommermåned).
Gjøremål:
- Garving av reinskinn
- Våronn
- Laksenotfiske og ferskvannsfiske
- Eggsanking
Reinens livssyklus:
- Simlene kalver. Den får som regel én kalv. Bukkene er skilt ut og går i egne områder. Simlene feier geviret etter kalving for å komme i brunst. Feiing betyr at de kvitter seg med hud som har dekket geviret ved å «feie» geviret mot busker og trær.
Sommer
Sommer går over hele eller deler av juni (sommermåned), juli (gressmåned) og august (røytemåned).
Gjøremål:
- Kalvemerking
- Garving av skinn. Fra kalvene lages skinn til pesk, en kofte av reinsdyrskinn.
- Salg av duodji/duodje/duedtie ved veien
- Høyonn
- Bærplukking
- Ferskvannsfiske, innsjøfiske, laksefiske i elva, laksenotfiske og seifiske
Reinens livssyklus:
- Reinen beiter friske urter, gress, starr, skudd, lav og blader av lyng og trær. Den flytter seg dit snøen smelter. Reinen bruker også områdene med snø til avkjøling og for å komme seg vekk fra mygg.
Høstsommer
Høstsommer går over hele eller deler av august (røytemåned), september (høstmåned).
Gjøremål:
- Reinen blir sortert
- Slakting
- Gjelling av okserein
- Reinmerking. Nye kalver blir merket i øret med reineierens eget reinmerke.
- Fiske av sei, sild og kveite
- Bærplukking og potetopptak
- Vedhogst og skjæring av sennagress
Reinens livssyklus:
- Reinen spiser mye sopp i tillegg til planter og urter for å feite seg opp.
Høst
Høsten går over hele eller deler av oktober (brunstmåned), november (mørketidsmåned).
Gjøremål:
- Etter sommeren samles reinen, og man velger ut dyr til slakt.
- Kalver som ikke har fått merke ennå, merkes. Så flyttes dyra til høstbeite.
- Slakting, fiske, sanking av sau, klipping av sau og sanking av emner til duodji/duodje/duedtie
Reinens livssyklus:
- Reinen er i brunst. Bukkene og simlene parrer seg.
Høstvinter
Høstvinter går over hele eller deler av november (mørketidsmåned), desember (julemåned).
Gjøremål:
- Reinen flyttes til vinterbeite.
Reinens livssyklus:
- Bukkene feier geviret i november. I desember felles geviret. Simlene beholder geviret helt til etter kalvingen. Da kan hun hevde sin rett til mat.
- Nå er det snø, men reinen graver frem mat under snøen.
Vinter
Vinter går over hele eller deler av desember (julemåned), januar (nyårsmåned), februar (ingen navn).
Gjøremål:
- Slakting av dyr for salg og vår/ sommerforsyninger
- Duodji/duodje/duedtie- arbeid
- Fjøsdrift og vinterfiske av tosk
- 6. februar feires samisk nasjonaldag
Reinens livssyklus:
- Reinen bruker tid på å finne mat. Lav og mose er viktig matkilde. Hvis det blir lite snø og mye is, må reinen får støttefor av reineieren.
Vårvinter
Vårvinter går over hele eller deler av februar (ingen navn), mars (svanemåned).
Gjøremål:
- Samling av reinflokken.
- Tørking av reinkjøtt
- Duodji/duodje/duedtie - arbeid
- Fjøsdrift
- Tørking av kjøtt
- Isfiske og vårfiske etter torsk
Reinens livssyklus:
- Reinen bruker tid på å finne mat
Duodji (nordsamisk)/duodje (lulesamisk)/duedtie (sørsamisk) er et samisk samlebegrep for all form for skapende aktiviteter utformet av duojár/duodjár/vytnesjæjja (duodjiutøver).
Dette omfatter håndverk, brukskunst og bearbeidede materialer med basis i samisk kultur og tradisjoner. Duodjiproduksjon (duoddjon/duodjebuvtadibme/vætnoedorjemasse) omfatter fremstilling av egenproduserte kvalitetsvarer, bruksting, gjenstander og klær som gjenspeiler samisk levemåte og kulturtradisjoner både når det gjelder valg og bearbeiding av råmaterialer, samt den estetiske utfoldelsen ved formgivning, utforming og produksjons metode.
Les mer i Sametingsmelding om duodji som næring
Fortellingen om urmoren
Fortalt av Ole Henrik Magga på Naturvernforbundets seminar i Finnmark 22. januar 2011:
Og akkurat det er historia om urmora. Alle dyr har ei urmor, máddu på samisk, som passar på etterkomarane sine og det som hører til slike dyr.
Og denne forteljinga er om frosken, nærare bestemt om da barna plaga froskane. Og barn kan vere ganske fæle når dei finn på det, dei kan finne på plage dei på mange vis. Og truleg hadde dei gjort akkurat noko slikt, desse barna, Og det som hendte da er akkurat slikt som foreldra fortalte at kunne hende om ein plaga dyra: Urmora kom og ho var ein frosk så stor som eit hus. Alle blei sjølvsagt frykteleg redde.
Etter det som forteljast var det ein gamal gubbe, som var den einaste som torde gå froskemora i møte. Han gjekk fram til henne, snakka med henne og forklarte at det var barna som hadde gjort dette, og bad om tilgiving fordi barna ikkje forstod betre at slikt skulle dei ikkje gjere, og samtidig lova han at no skulle dei lære opp barna sine, slik at noko slikt ikkje skulle skje igjen.
Og urmora godtok det og snudde og tok imot det løftet. Sidan har ho visst ikkje vore sett, etter det vi veit. Men ein skal ikkje vere heilt sikker. Eg trur ganske fast at urmora kan komme. Og alle ting har si urmor, både dyr og planter og alt levande. Dette fekk vi ofte påminning om som barn.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke verdier fra verdigrunnlaget i overordnet del kan komme til uttrykk i arbeid med samers tradisjonelle kunnskap?
- Hva slags tradisjonell eller lokal kunnskap som er relevant for naturfag, er vi eller andre på skolen bærere av?
- På hvilke måter kan vi inkludere samiske perspektiver når vi arbeider praktisk med høsting av naturressurser og med temaer knyttet til naturforvaltning og utnyttelse av naturressurser?
- Hvilke aktuelle dilemmaer med samiske interesser knyttet til bærekraft kan vi jobbe med i skolen akkurat nå?
Ressurser til arbeid med samisk innhold i naturfag
- Dembra – demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme (tilbud om kompetanseutvikling til skoler)
- Klima- og miljødepartementet. Meld. St. 14 (2015–2016): Natur for livet. Norsk handlingsplan for naturmangfold.
- Magga, O.H., Oskal, N. og Eira, M.N. (2001). Dyrevelferd i samisk kultur. Vedlegg til St.meld. nr. 12 (2002–2003). Om dyrehold og dyrevelferd.
- Naturbruk og næringer (temaside om naturbruk og næringer i samisk kultur på reaidu.no)
- Ovttas/Aktan/Aktesne - Samiske læringsressurser på nett (samisk læremiddelportal)
- Sámi Salmon, State Salmon: LEK, Technoscience and Care (artikkel på engelsk om forskning på og regulering av overfiske i Deatnu/Tanaelva, på heterogeneities.net)
- Tradisjonell kunnskap som del av undervisningen i naturfag (artikkel i tidsskriftet Naturfag, 1/21: Jorda og livet på jorda, s. 56–59, skrevet av Kari Marlene Mulder)
- Å lytte til – og å engasjere seg i fortellinger (refleksjonsverktøy om urfolksperspektiver)