Lytt og fortell

Musikk etter 2. trinn

Dette er et eksempel på hvordan man kan ta utgangspunkt i komposisjon og improvisasjon for å lage små komposisjoner. Elevene kan sette sammen klang, rytme og melodier.

Oppgave til elevene

  • Se på et bilde fra en hverdagssituasjon
  • Imitere hverdagslyder ut fra bildene
  •  Fortell om andre lyder du kjenner til
  •  Kan lydene minne om noen instrumenter? Hvilke?
  • Hvilke ord bruker elevene for å beskrive lydene?

Refleksjonsspørsmål

  • Hva er målet med timen eller arbeidsøkten?
  • Hvilke kompetansemål skal elevene øve på, og hvordan kan aktivitetene fremme dette?
  • Trenger det å utarbeides læringsmål og konkrete kjennetegn for opplæringen?
  • På hvilken måte er opplæringen en del av en helhetlig kompetanse i musikk?
  • Hvordan kan jeg gi underveisvurdering og tilbakemeldinger til elevene slik at de ser egen utvikling i faget?
  • Hvordan kan jeg legge til rette for at elevene fortløpende får vurdere egen læring og utvikling, og muligheten til å vurdere hverandre?
  • Hvordan inngår dette læringsarbeidet i en helhetlig progresjon?

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!