Øvelse i rytmisk samspill

Musikk 2. trinn.

Rytmefigurene er eksempler og kan tilpasses og gjøres mer kompleks for elever på senere trinn.

Elevene skal

  • utforske musikkens grunnelementer, som melodiske, klanglige, rytmiske og tempomessige muligheter
  • skape musikk sammen, med få ferdigheter
  • være bevisst det å spille sammen
  • få frem flere klanger på instrumentet
  • skape og prøve ut samspillet mellom dans (bevegelse) og musikk

Rytmeboksing

Fremgangsmåte:

Øvelsene kan gjøres med eller uten instrument, med klapp, knips eller andre lyder som en type aktiv pause når det er bruk for avbrekk. Mønstrene kan spilles som selvstendige "looper" og etterhvert settes sammen etter eget ønske. En klasse kan deles inn i ulike grupper som utfører mønstrene i ulike kombinasjoner etter hverandre eller samtidig.

  • tonevalg 1: Valgfri lyd med kropp. For eksempel klapp, knips, tramp
  • tonevalg 2: Valgfri lyd med stemme
  • tonevalg 3: Valgfri perkussiv klang fra instrument
  • tonevalg 4: Valgfri klang fra instrument
  • tonevalg 5: Valgfri kombinasjon av klanger fra 1-4

 

kompetansemål:

  • Imitere rytmer og korte melodier i ulike tempi, takt- og tonearter
  • Delta i framføring med sang, samspill og dans

Hva skal elevene lære?

• eleven klarer å spille. Treffe taktslagene og rytmemønster etter instruksjon
• lytter til andre i samspillet. Tilpasser dynamikk og følger felles grunnpuls
• treffe riktige toner på instrumentet, vokal
• Huske dans og bevegelsesmønstre
• Riktig timing i dansen og mellom danserne
• Synkronisert mellom dans og musikk der det er aktuelt

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!