Folkehelseinstituttet har laget en trafikklysmodell med grønt, gult og rødt nivå som viser hvilke smitteverntiltak barnehager og skoler skal følge. Det er den generelle smittesituasjonen i Norge som avgjør nivået som skal følges.
Felles for alle nivåene er at ingen skal møte i barnehagen eller skolen hvis de er syke, og alle må sørge for å vaske hendene og ha god hostehygiene.
Modellen er et fleksibelt verktøy og gjør det mulig å planlegge mer langsiktig.
Trafikklysmodell
Grønt nivå kjennetegnes ved at barnehage- og skolehverdagen kan organiseres som normalt. Det vil si vanlig organisering av avdelinger og klasser.
På gult nivå kan hele avdelinger og skoleklasser regnes som en kohort. Det betyr at hele skoleklasser og avdelinger kan være samlet. Barnehagene og skolene må fremdeles ha flere tiltak for å redusere kontakt og holde avstand mellom ansatte og elever. Ved gult nivå vil det i utgangspunktet ikke være behov for å gjøre avvik fra opplæringsloven.
På rødt nivå skal elevene og barna deles inn i mindre grupper og kohorter, og det kan være nødvendig å begrense oppmøte i barnehager, skoler og SFO. Barnehagene og skolene må vurdere ulike oppmøtetider for elevene og sørge for at elevene og ansatte holder avstand til hverandre.
Grønt nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Vanlig organisering av skoleklasser og skolehverdag
Gult nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Hele skoleklasser regnes som en kohort
Ansatte kan veksle mellom kohorter/klasser
Trinnvise kohorter på SFO
Unngå trengsel og store samlinger
Ha egne områder i skolegården for ulike klasser/kohorter i pauser friminutt
Rødt nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Del elever inn i mindre kohorter
Faste lærere til hver kohort så langt det er mulig
Samme kohorter i skolen som på SFO tilstrebes
Tilstrebe avstand mellom elever/ansatte
Unngå trengsel og store samlinger
Ha egne områder i skolegården for ulike klasser/kohorter i pauser/friminutt for å minske kontakt mellom ulike kohorter
Vurdere alternerende oppmøtetider for elever
Grønt nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Vanlig organisering av skoleklasser og skolehverdag
Gult nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Hele skoleklasser regnes som en kohort
Ansatte kan veksle mellom kohorter/klasser, men bør holde avstand til elever så langt det er mulig
Unngå trengsel og store samlinger
Holde avstand i pauser/friminutt
Rødt nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Dele elever inn i mindre kohorter
Kohortene bør ha faste klasserom
Ansatte bør komme til klasserommet
Tilstrebe 1 meters avstand mellom elever/ansatte
Unngå trengsel og store samlinger
Holde avstand i pauser/friminutt og unngå kontakt mellom ulike kohorter
Vurdere alternerende oppmøtetider for elever
Grønt nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Vanlig organisering av skoleklasser og skolehverdag
Gult nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Hele skoleklasser kan ha undervisning sammen
Elever bør ha faste plasser i hvert klasserom eller faste samarbeidspartnere/-grupper
Ansatte kan veksle mellom klasser, men bør holde avstand til elever så langt det er mulig
Utenfor klasserommet oppfordres elever og ansatte til å holde 1 meters avstand i alle situasjoner
Unngå trengsel og store samlinger
Rødt nivå
Ingen syke skal møte på skolen
God hygiene
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Dele elever i mindre grupper
Minst 1 meters avstand mellom elever/ansatte i alle situasjoner