Utviklingsarbeid av det digitale står ikke i kontrast til annet utviklingsarbeid som foregår i barnehagen. Utvikling av digital kompetanse har en del elementer som er spesielt med det digitale feltet, og som vil berøre et slikt utviklingsarbeid:
- Personalet skal bruke digitale verktøy og ressurser, for å bidra til barnas lek, kreativitet og læring.
- Personalet må tolke, forstå og bruke rammeplan i lys av digital praksis og teknologi i fagområdene.
- Personalet vil ha ulik grad av digital kompetanse, både i forhold til egne digitale ferdigheter og digital pedagogisk kompetanse.
- Digital kompetanse er et område som berøres av stor utvikling, og som stadig må fornyes
Karakterer i ansattgruppa
De ansatte vil ha ulike erfaringer, kompetanse, interesse og motivasjon for arbeidet med digital praksis. Under kan du se ulike «karakterer» som kan illustrere ulikhetene som finnes i personalgruppa, samt refleksjonsspørsmål knyttet til hver karakter. Disse kan dere gjerne bruke som utgangpunkt for drøfting i personalet, og dermed gjøre det mulig å nytte tanker til personalets behov for å utvikle egen praksis.
Per Positiv - "Bare gi meg en iPad så lærer jeg meg selv."
- God teknologisk, og har et stort engasjement
- Ikke like god forståelse for det pedagogiske
- Stor vilje til egenlæring
Hvordan kan vi sørge for at Per får nok inspirasjon til å hjelpe seg selv med gjennomføring av det pedagogiske arbeidet med digitale verktøy?
Ida Ildsjel - "Jeg lykkes når det går opp et IKT-pedagogisk lys hos kollegaene mine"
- Vært på flere kurs, men stort sett selvlært
- Vil gjerne lære mer gjennom kurs og faglige nettverk
- Har knekt koden med å bruke teknologi pedagogisk
- Bruker teknologi hyppig både administrativt og pedagogisk
Hvordan kan vi utnytte hennes kompetanse og driv til å spre kunnskap og engasjement?
Hvordan sørge for at hun har et nettverk rundt seg så hun ikke føler alene og mister engasjementet?
Trude Tradisjonell - "Barna underholder seg selv med iPad hjemme hele tiden. Hvorfor skal de bruke det i barnehagen også?"
- Ung og fremadstormende
- Bruker mye teknologi på fritiden og i jobb
- Kan det meste
- Lite interessert i å lære mer
- Bruker teknologi sjeldent med barna
- Har ikke forstått forskjellen mellom underholdning og det pedagogiske
Hvordan kan vi hjelpe Trude med å forstå det pedagogiske rundt IKT bruk, slik at hun ser muligheter?
Bjørg Bekymret - "Er all denne teknologien bra for barna?"
- Godt voksen med føttene godt plantet i 80-tallet (kanskje 70-tallet)
- Ikke vært på kurs
- Kan bruke kamera og noe datamaskin
- Ønsker å lære under trygge rammer
- Kjenner seg fraløpt på teknologi, da alle rundt henne, spesielt barna kan mye mer
Hvordan kan vi sørge for at Bjørg senker sine teknologiske skuldre?
Hvordan kan vi gi Bjørg noen enkle verktøy/narrativer som hun mestrer slik at hun kommer seg over "kneika" og ser muligheter?
Det er viktig å få en grunnleggende forståelse av hvilket digitalt utstyr og programvare som er tilgjengelig i din barnehage. Deretter må hele personalet bli trygge digitale brukere gjennom kontinuerlig øving, prøving, refleksjon og erfaringsdeling over egen praksis.
Digital modenhet handler om barnehagens kapasitet til å benytte teknologi til pedagogiske og administrative formål. Det kan være: planlegging, pedagogiske aktiviteter, barnehage-hjem samarbeid, kommunikasjon, dokumentasjon, deling av ressurser, rapportering, osv. Digital modenhet er viktig for å lykkes med god pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser, for å sikre trygg og hensiktsmessig bruk og for å utvikle barnas gryende digitale ferdigheter.
Bruk av kompetansepakker i utviklingsarbeid med digital kompetanse
Kompetansepakker for barnehage
Kompetansepakkene må arbeides med gjennom kollektivt arbeid i profesjonsfellesskapet. Utprøving, deling av erfaringer og refleksjoner er sentralt. På siden Utvikle praksis sammen er det listet opp flere metoder og strategier for kollektivt arbeid.
I fanene under finner du støtte til å gjennomføre utviklingsarbeid rundt digital kompetanse i profesjonsfellesskapet.
Hva må til for å få til varig endring av praksis?
Gjennom arbeidet med kompetansepakkene får personalet ny kunnskap om hva som kan være god digital praksis, og blir også utfordret på å planlegge aktiviteter der ny praksis prøves ut. Etter utprøving er felles utviklingstid en viktig arena for deling av erfaringer og refleksjon. Hva har vi prøvd ut? Hva fungerte bra og hvorfor? Hva kan forbedres og hvordan?
Her ligger det en mulighet til å ta med seg nye tanker tilbake til nye pedagogiske aktiviteter, justere praksis, og stadig jobbe for forbedringer. Digital kompetanse er ingen konstant størrelse, men er avhengig av et kontinuerlig arbeid for å utvikles.
Kjennetegn for barnehager som lykkes med varig endring av digital praksis:
- Tydelig organisering og ansvarsfordeling i utviklingsarbeidet
- Jobber systematisk over tid
- Etablerer holdninger, kultur og forventninger til utprøving av digitale verktøy og ressurser
- Skaper eierskap til utviklingsarbeidet og forankrer i rammeplan og praksis
- Prøver ut digital praksis sammen med barna og deler erfaringer i profesjonsfellesskapet