Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Arbeid med kvalitet og kompetanse
  • Digitalisering i barnehage og skole

Digitalisering i barnehage og skole

På disse sidene har vi samlet ressurser om digitalisering for deg som jobber med barnehage og skole.

Kunnskap og strategi

Kunnskap om digitalisering

Hva vet vi fra forskning om digitale verktøy i skolen? Forskere har gått gjennom 32 politiske norske dokumenter, 262 internasjonale vitenskapelige forskningsoversikter som dekker mer enn 8000 enkeltstudier, og gjennomført en spørreundersøkelse blant mer enn 2600 deltakere.

Den digitale tilstanden i skole og barnehage

I Utdanningsspeilet for 2022 finner du oppdaterte tall og oppsummering av kunnskap om den digitale tilstanden i norske barnehager og skoler.

Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole

Regjeringens strategi skal støtte ledere og ansatte i kommunene og fylkeskommunene i møte med nye teknologier, digitale verktøy i opplæringen og det økende presset på barn og unges personvern.

Kompetansepakker og andre ressurser

Kompetansepakker

Digital dømmekraft i barnehagen

Digital praksis – barnehage

Kompetansepakker for digital kompetanse i skolen

Ressurser

  • Veiledere for å vurdere kvaliteten i læremidler
  • Du bestemmer - lær om personvern, nettvett og kildekritikk
  • Algoritmisk tenkning - en problemløsningsmetode
  • Selvevalueringsverktøy for skoler laget av EU (SELFIE)

Rammeverk

  • Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)
  • Personvern (GDPR)

Hvordan utvikle digital kompetanse

Utviklingsarbeid og det digitale i læreplan og rammeplan

Til dere som skal lede arbeidet med kompetanseutvikling i skole og barnehage.

Utvikle digital kompetanse i barnehage

Hva skiller utvikling av det digitale området fra andre utviklingsområder i barnehagen?

Utvikle digital kompetanse i skolen

Hva skiller utvikling av det digitale området fra andre utviklingsområder i skolen?   

Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring