Indikatorveiledning – Ståstedsanalysen og tilstandsrapporten for grunnskolen
Grunnskolepoeng
Grunnskolepoeng er en samlet poengsum beregnet ut fra alle standpunkt- og eksamenskarakterene på vitnemålet og vises i gjennomsnitt per enhet. Grunnskolepoeng uttrykker elevens karaktersnitt på 10. trinn og benyttes som grunnlag for inntak til videregående opplæring. Elever som mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene omtales som elever uten grunnskolepoeng.
Karakterer i grunnskolen er registerdata på individnivå, hentet fra fylkeskommunenes inntakssystem VIGO.
Beregninger
Grunnskolepoeng regnes ut ved at alle avsluttende karakterer som føres på vitnemålet, legges sammen og deles på antall karakterer. Deretter ganges gjennomsnittet med 10. Elever som har færre enn halvparten gyldige karakterer er ikke med i beregningene.
Informasjonen om grunnskolepoeng er et supplement til den øvrige informasjonen om læringsutbytte.
Tallene er beregnet som et gjennomsnitt av karakterene for alle ordinære elever som får opplæring etter ordinære læreplaner i Kunnskapsløftet ved en skole. Dette betyr for eksempel at elever som følger undervisning spesielt tilpasset for voksne ikke er inkludert i tallene. Det er heller ikke elever som har individuell opplæringsplan i faget og ikke skal ha karakter. Kun elever som har fått karakterer fra 1 til 6 er med i beregningene, og dette utelukker for eksempel elever som er fritatt fra vurdering i faget, eller som kun er registrert som deltatt.
Det betyr at det kun er elever med fagstatus E (=elev) som inngår i beregningen. Dersom en elev har to registrerte karakterer i samme fag, velges høyeste karakter. Det foretas korrigering hvis eleven har fått muntlig karakter til skriftlig eksamen og motsatt, basert på fagkode.
Endringshistorikk
- 2014-2015: Fra og med skoleåret 2014-2015 inngår standpunktkarakteren i valgfag i beregningen av grunnskolepoeng. Publiseringsreglene for åpen del justeres noe fra og med skoleåret 2014-2015 (se publiseringsregler under utdypende veiledning). Det publiseres ikke lenger egne fylkestall for Svalbard. Tall for Svalbard inngår fra og med 2014-2015 i geografisk aggregerte tall for Troms fylke.
- 2011-2012: Egne skoler med spesialundervisning er inkludert i tallene fra skoleåret 2011-2012. Det publiseres også resultater for norske skoler i utlandet. Norske skoler i utlandet inngår ikke i de nasjonale tallene.
- 2019-20: Grunnet koronasituasjonen ble alle eleveksamener i grunnskolen avlyst våren 2020. Grunnskolepoengene er for dette skoleåret derfor kun basert på standpunktskarakterer.