Indikatorveiledning – Ståstedsanalysen og tilstandsrapporten for grunnskolen
Elever og lærere – tolkning, forklaring og tall for grunnskole
Tallet på elever og lærere blir publisert på skole- kommune- og fylkesnivå og nasjonalt nivå. Merk at kommunen sentralt også er inkludert i de sammenlagte tallene for lærere og elever.
Spesialskoler er inkludert i de samanlagte tallene for kommuner, fylke og på nasjonalt nivå.
Skalaforklaring
Tallene i tabellen viser tallet på elever per enhet, trinn, utdanningsprogram, tallet på lærere.
Tallet på elever
Indikatoren omfatter barn og unge som etter Opplæringslova § 2-1 og § 2-2 har rett og plikt til grunnskoleopplæring, og som får denne opplæringen ved en grunnskole. Tallene omfatter ikke voksne elever som får grunnskoleopplæring. Tallene omfatter også elever ved skoler som tidligere var registrerte som spesialskoler i GSI.
Indikatoren opplyser om tallet på elever som er registrerte ved grunnskoler per 1. oktober det aktuelle skoleåret.
Tallet på lærere
Indikatoren opplyser om hvor mange som underviser i grunnskolen (assistenter er ikke inkludert) Lærere er definerte som undervisningspersonell registrert i GSI.
Tallet på undervisningspersonell
Indikatoren opplyser om antall elever per beregnede årsverk til undervisningen. Årsverkene er beregnet ved å dividere årstimer på årsrammen. Det er benyttet 741 timer på barnetrinnet og 656 timer på ungdomstrinnet.
Tallet på lærertetthet
Indikatoren viser lærertetthet i ordinær undervisning. Lærertetthet er definert som forholdet mellom elevtimer minus timer til spesialundervisning og særskilt norskopplæring og ordinære undervisningstimer pluss oppdeling til samiske språkalternativer. Dette er en indikasjon på elever per lærer i ordinær undervisning, og ressurser til spesialundervisning og undervisning i særskilt norsk regnes ikke med. Mål på lærertetthet er heftet med usikkerhet. Dette kommer av at noen kommuner fører lærerressurser på kommunen sentralt, mens andre kommuner fører det på skolen i GSI. Dette kan for eksempel være timer spesialundervisning eller særskilt norskopplæring.