Skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis. Overordnet del 3.5
Lærere
Læreren har ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere opplæringen. Læreren skal velge innhold, arbeidsmåter og organisering som bidrar til at den enkelte eleven og elevgruppa utvikler kompetanse i tråd med læreplanene.
Kompliserte pedagogiske spørsmål har sjelden sikre svar. De ansatte i skolen må derfor ha aksept og rom for å bruke sin vurderingsevne i yrkesutøvelsen. Lærere må tenke nøye over hva, hvordan og hvorfor elevene lærer, og hvordan de best mulig kan lede og støtte elevenes læring, utvikling og danning. Lærere som i fellesskap reflekterer over og vurderer planlegging og gjennomføring av undervisningen, utvikler en rikere forståelse av god pedagogisk praksis. Overordnet del 3.5
Funn i internasjonale studier viser at norske lærere er gode på å variere undervisningen. Imidlertid er de ikke alltid like gode til å begrunne hvordan arbeidsmåtene skal føre til at elevene skal nå målene i læreplanverket. TALIS 2018 viser en positiv utvikling for lærere på ungdomstrinnet når det gjelder å ha tydelige intensjoner, god klasseledelse og legge til rette for kognitive utfordringer til elevene. Norge ligger imidlertid under det internasjonale gjennomsnittet når det gjelder å gjøre undervisningen relevant og nyttig.
Elevene og lærerne skal vurdere undervisningen
Sammen med elevene skal læreren jevnlig vurderer undervisningen og læringsmiljøet for å sikre god læring. Informasjon skal brukes både til å forbedre opplæringen for elevene og som informasjon i skolebasert vurdering for forbedring av praksis på hele skolen.
Se veiledning om undervisningsvurdering
Skolebasert vurdering
Skolen skal jevnlig vurdere om organisering, tilrettelegging og gjennomføring av opplæringen bidrar til at målene i læreplanverket blir nådd. Elevene skal involveres i vurderingen. Skoleeier har ansvar for å sørge for at vurderingen blir gjennomført. Skolebasert vurdering er en lovpålagt føring for å sikre systematisk arbeid med kvaliteten på opplæringen.
Kontinuerlig arbeid med læreplanverket handler om å reflektere over opplæringens kvalitet, drøfte styrker og svakheter ved skolens praksis, stille åpne spørsmål til bruken av ressurser og vurdere om planlagt praksisendring fører til forbedring.
Ressurser
RefLex – Hjelp til å vurdere hvordan du praktiserer regelverket
Ståstedsanalysen – Refleksjonsverktøy for hele personalet
Ekstern vurdering – Metodikk for vurdering med eksternt blikk
Utvikle praksis sammen – Råd og ideer til måter å jobbe på