I stadig utvikling

Vurderer du å ta Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen som videreutdanning? Virkelighetsnær praksis, faglig påfyll, ny inspirasjon og økt trygghet er bare noen av erfaringene en av årets deltakere deler med oss.

-  Jeg blir nok en tryggere og faglig sterkere barnehagelærer, sier Christine Wennevold.

Bildet viser Christine Wennevold, barnehagelærer ved Tåsenløkka barnehage.

Hun har arbeidet som barnehagelærer i tre år. To av disse årene har hun vært ansatt på Læringsverkstedet Tåsenløkka på Tåsen i Oslo. Hun er en av barnehagelærerne som ved siden av jobb i Læringsverkstedet Tåsenløkka barnehage er under videreutdanning.

Wennevold trives godt i jobben i det store trebygget med de fargerike vinduene. Hun liker å jobbe med mennesker, at ingen dager er like og at man alltid er i bevegelse. Men først og fremst liker hun å arbeide med barn; å vite at hun spiller en viktig rolle i oppveksten deres.

I september i fjor søkte Wennevold på videreutdanning og studerer nå ”Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen” ved siden av jobben.

-  Jeg søkte fordi jeg ville bli tryggere i min rolle som veileder. Studiet gir meg kunnskap om kommunikasjon med alle menneskene jeg møter gjennom jobben. Jeg blir bedre på veiledning og dialog med andre ansatte. Og så har jeg fått flere faglige verktøy, som er relevante og nyttige i arbeidshverdagen, forteller Wennevold.

- Videreutvikler meg både som fagperson og menneske

To dager i måneden har Wennevold undervisning på OsloMet (red.anm. tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus). Hun er alltid nøye med å varsle i god tid når hun skal på det nye universitetet.

Utdanningsdirektoratet bistår med tilretteleggingsmidler til arbeidsgiver. Barnehagen kan bruke midlene til å dekke utgifter til pensumbøker, vikarkostnader i periodene hun har studiepermisjon og lignende.

Wennewold kommer tilbake til jobben med forskningsbasert kunnskap, spennende modeller, og nye tanker og ideer fra studiene.

-  Jeg kjenner at jeg videreutvikler meg både som fagperson og som menneske gjennom videreutdanning, og blir en større kapasitet på arbeidsplassen. Når jeg har fullført kan jeg jobbe som en tverrfaglig ressurs på veiledning for hele barnehagen.

Får testet teori i praksis  

På ett år tar Wennevold 30 studiepoeng. Hun mener det at hun jobber og studerer gjør at hun fortløpende får øvd og prøvd på det hun har lært i praksis. I tillegg til støtten fra Udir trekker Wennevold frem tilretteleggingen fra arbeidsgiver som en viktig faktor. Hun opplever at hun får motiverende støtte fra den engasjerte styreren som sitter i tredje etasje på Læringsverkstedet Tåsenløkka.

Styrer Ragnhild Flåøyen heier nemlig på de ansatte i barnehagen som ønsker å ta videreutdanning og ønsker å bidra til tilrettelegging av dette.

-  Gjennom å legge til rette for videreutdanning får vi ansatte som er åpne for refleksjon og utvikling. Vi får kompetanseheving og kunnskapsutvikling i hele barnehagen, fordi flere faglige ressurser gjør hele barnehagen sterkere, mener Flåøyen.

Bildet viser Christine Wennevold, barnehagelærer ved Tåsenløkka barnehage, og Ragnhild Flåøyen som er styrer i barnehagen.

Kvalitet i barnehagen

Flåøyen brenner for barnehagekvalitet i alle ledd og flere av hennes ansatte er under videreutdanning. Noen av dem som har praksis som en del av studieløpet, gjennomfører den nettopp på Læringsverkstedet Tåsenløkka.

Trebygget på Tåsen stod ferdig for kun tre år siden og ble bygget for å fungere som barnehage, forteller Flåøyen stolt. Bygget har derfor støydempende gulv, fint uteområde og stor funksjonalitet for både barn og voksne.

-  Jeg mener at fordelen med å ha praksis i egen barnehage er at vi får stabilitet i personalet vårt, fordi de ikke blir borte fra barnehagen på grunn av praksis i lengre perioder. Samtidig får barnehagen nyte godt av studentenes oppgaver i praksisperioden. I tillegg får jo de ansatte en mer virkelighetsnær praksis, ved at de er på egen avdeling med både ansatte og barn de kjenner godt, sier Flåøyen.

- En styrke for hele barnehagen

Barnehagestyreren på Tåsenløkka forteller at hun forsøker å skape en kultur hvor alle ansatte vet at videreutdanning er noe barnehagen ønsker å muliggjøre for dem. Det er en viktig prioritet å tilrettelegge for ansatte ønsker å ta videreutdanning ved siden av jobb.

-  Det er et aktivt valg Læringsverkstedet har tatt fordi vi virkelig ser verdien av dette. Det man lærer og får av ny, forskningsbasert kunnskap er en styrke for hele barnehagen, og innleveringsoppgavene deres bidrar til positiv utvikling. Som styrer fremsnakker jeg en kultur for stadig utvikling ved enhver anledning, slik at ansatte som ønsker det benytter muligheten til å øke egen kompetanse.

Søk i dag

Faglig påfyll er nyttig for hele barnehagen. Selv tar Flåøyen nasjonal lederutdanning for styrere. Det at hun jobber og studerer selv gjør også at hun forstår egne ansatte i samme situasjon ekstra godt.

Christine Wennevold er glad for støtten. Wennevold forteller at hun ikke angrer et sekund på at hun startet på videreutdanningen.

-   Alle barnehagelærere; søk i dag! Er dette du noe du vil og er motivert til så er videreutdanningen for barnehagelærere noe du vil ha stort utbytte av. Du vokser og det gir deg så mye tilbake. Dette er en morsom og langsiktig investering, avslutter Wennevold.

Se alle videreutdanningstilbud for barnehagelærere. Søknadsfrist er 1. mars.

Tekst: Ida Spjelkavik
Foto: Anne Valeur

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!