Læreplan i støperifaget Vg3 / opplæring i bedrift (STF3-01)

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. desember 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Formål

Støperifaget skal legge grunnlaget for yrkesutøvelse innen forming og støping av komponenter og detaljer som inngår i annen produksjon. Faget skal derfor bidra til en helhetlig forståelse av produksjonsprosesser og produkter i et vidt spekter av bedrifter, og imøtekomme krav til kvalitet. Støperifaget skal bidra til å utvikle omstillingsdyktige fagfolk til bedrifter i kontinuerlig utvikling.

Opplæringen skal bidra til at lærlingen utvikler faglig innsikt og evne til nøyaktighet i arbeid med materialer, maskiner og prosesser. Videre skal opplæringen bidra til at lærlingen utvikler forståelse for kostnadseffektiv og sikker produksjon i tråd med bedriftens og kundens krav. Opplæringen skal også bidra til at lærlingen behersker prosessen fra idé til ferdig produkt. Helse, miljø og sikkerhet skal stå sentralt i opplæringen.

Opplæringen skal legge til rette for variert trening i støperiteknikker. Materiallære, maskinteknologi og prosessteknologi skal ha en sentral plass. Opplæringen skal legge grunnlag for refleksjon og opplevelse av mestring. Opplæringen skal også legge til rette for selvstendig arbeid, innsikt i bedriftens organisering og kultur og utvikling av samarbeids- og kommunikasjonsevner.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er støper.

Struktur

Støperifaget består av fire hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

Materialteknologi

Maskinteknologi

Støperiteknikk

Dokumentasjon og kvalitet

Hovedområder

Materialteknologi

Hovedområdet omfatter valg og håndtering av støpbare materialer. Det omfatter også materialer i modeller, kokiller og verktøy. Metoder for materialprøving inngår i hovedområdet.

Maskinteknologi

Hovedområdet omfatter maskiner, verktøy, ovner og utstyr i faget. Det omfatter også drift, vedlikehold og sikkerhetsrutiner.

Støperiteknikk

Hovedområdet omfatter produksjonsmetoder, valg av tilsatsstoffer og etterbehandling. Det dekker også analysemetoder og prosesser knyttet til smelting, støping og behandling av metall. Videre inngår beregninger av dimensjoner, belastninger og krefter.

Dokumentasjon og kvalitet

Hovedområdet omfatter bruk av kvalitetssystemer, materialstandarder, teknisk dokumentasjon og arbeidstegninger. Videre dekker hovedområdet helse, miljø og sikkerhet, og avviksbehandling.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene, der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I støperifaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i støperifaget innebærer å drøfte faglige løsninger med kollegaer og samarbeidspartnere.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i støperifaget innebærer å utarbeide arbeidsbeskrivelser, avviksskjemaer og produksjonsrapporter.

Å kunne lese i støperifaget innebærer å forstå og bruke arbeidstegninger, teknisk dokumentasjon, instrukser, rapporter og tekniske standarder.

Å kunne regne i støperifaget innebærer å beregne materialforbruk, kostnader, vekter og belastninger.

Å kunne bruke digitale verktøy i støperifaget innebærer å bruke bedriftens styringssystem for planlegging, dokumentasjon og kommunikasjon. Det innebærer også digitale styringssystemer for maskiner og bruk av måleinstrumenter.

Kompetansemål

Etter Vg3

Materialteknologi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge og bruke støpbare materialer i tråd med spesifikasjoner
  • håndtere og lagre materialer og avfall i tråd med instruks og gjeldende regelverk
  • gjøre rede for ulike materialprøvingsmetoder
  • velge materialer i modeller, kokiller og verktøy i tråd med spesifikasjoner
  • gjøre rede for hvilke konsekvenser materialvalg har for støperiprosessen

Maskinteknologi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge maskiner, verktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgaven
  • stille inn og bruke maskiner, verktøy og ovner i tråd med prosedyrer og spesifikasjoner
  • vedlikeholde maskiner og utstyr i tråd med instruks
  • arbeide i tråd med sikkerhetsprosedyrer for utstyr og bruke sikkerhetsutrustninger

Støperiteknikk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge produksjons- og etterbehandlingsmetode i tråd med arbeidsoppdraget
  • velge tilsatsstoffer og sandblandinger ut fra valgt produksjonsmetode
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer og samarbeidspartnere
  • måle og registrere kvaliteten på produkter og justere eventuelle prosessavvik
  • smelte, legere og behandle metall på bakgrunn av analyser og etter spesifikasjoner
  • støpe metallet i former, kokiller og verktøy
  • rense og slipe støpegodset fritt for vedheftede urenheter, grader og løp- og matersystemer
  • utføre arbeidet i tråd med gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
  • utforme og dimensjonere løp- og matersystemer
  • beregne trykk, vekt og belastninger i arbeidsprosesser

Dokumentasjon og kvalitet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utføre arbeid i tråd med kvalitetssikringssystem og sertifiserings- og myndighetskrav
  • benytte teknisk dokumentasjon, tegninger og standarder i arbeid med maskiner, utstyr og produkter
  • finne fram og bruke produkt- og HMS-datablader
  • velge arbeidsantrekk og verneutstyr for utførelse av arbeid
  • gjøre rede for bedriftens organisering
  • analysere og registrere avvik, foreslå tiltak og korrigere feil
  • vurdere og dokumentere resultater av eget arbeid i tråd med rutiner og systemer

Vurdering

Vg3 støperifaget

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Materialteknologi

Maskinteknologi

Støperiteknikk

Dokumentasjon og kvalitet

Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på tre virkedager.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!