Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-04)

Kompetansemål etter 4. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innhold i muntlige tekster
  • bruke et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke kunnskap, erfaring, opplevelser, følelser og egne meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner
  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
  • variere stemmebruk og intonasjon i framføring av tekster

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese ulike typer tekster med flyt, sammenheng og forståelse
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler som gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
  • lese, reflektere over og samtale om egne og andres tekster
  • finne informasjon i sammensatte tekster på skjerm og papir
  • skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur i egen skriving
  • skrive enkle fortellende, beskrivende, reflekterende og argumenterende tekster
  • bruke ulike typer notater og eksempeltekster som grunnlag for egen skriving
  • strukturere tekster med overskift, innledning, hoveddel og avslutning
  • lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy
  • variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek og internett til å finne stoff til egen lesing og skriving

Språk, kultur og litteratur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjenkjenne diftongforenklinger/omlyder og de vanligste stadievekslingstypene der disse finnes
  • bøye noen verb og substantiv
  • samtale om grunntall, ordenstall og samlingstall
  • gjenkjenne enkle former med possessive suffiks
  • forklare hvordan man gjennom språkbruk kan være høflig og rose andre
  • samtale om språk, språkblanding og flerspråklighet
  • lytte til enkle tekster på et av de andre samiske språkene og gjenkjenne enkelte ord og uttrykk
  • bruke slektsbenevnelser
  • lytte til tradisjonelle fortellinger, snakke om samisk fortellertradisjon og bruke slike fortellinger som inspirasjon til eget arbeid
  • samtale om joik, sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr
  • samtale om innhold og form i sammensatte tekster
  • gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-programmer

Side 7 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!