Læreplan i samfunnsfag (SAF1-03)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Nye versjoner:
Samfunnsfag - SAF01-04
Samfunnskunnskap - SAK01-01

Kompetansemål etter 4. årstrinn

Utforskeren

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • formulere spørsmål om samfunnsfaglige tema, reflektere og delta i fagsamtaler om dem
  • finne og presentere informasjon om samfunnsfaglige tema fra tilrettelagte kilder, også digitale, og vurdere om informasjonen er nyttig og pålitelig
  • bruke grunnleggende nettvett i digital samhandling og ha kunnskap om regler for personvern i digitale medier
  • bruke metoder for opptelling og klassifisering i enkle samfunnsfaglige undersøkelser og presentere enkle uttrykk for mengde og størrelse i diagrammer og tabeller
  • skrive enkle tekster om samfunnsfaglige tema og bruke grunnleggende fagbegreper
  • skape og illustrere fortellinger om mennesker som lever under ulike vilkår, og sammenligne levekår
  • gi eksempler på hvordan mennesker mener ulikt, at møter mellom ulike mennesker kan være både givende og konfliktfylte, og samtale om empati og menneskeverd

Historie

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke begrepene fortid, nåtid og framtid om seg selv og familien sin
  • samtale om hvordan steinalderfolk levde som jegere og samlere, og fantasere om de første menneskene som kom til landet etter istiden
  • beskrive sentrale trekk ved samisk kultur og levemåte fram til kristningen av samene
  • beskrive hovedtrekk ved bronsealderen og jernalderen og gjøre rede for hvordan jordbruket forandret levemåten i Norge og Norden
  • samtale om hvorfor og hvordan man feirer 17. mai og 6. februar, og fortelle om nasjonaldagene i noen andre land
  • finne informasjon om og presentere egen familie for en til to menneskealdrer siden og fortelle om hvordan levevis, levekår og kjønnsroller har endret seg
  • gjenkjenne historiske spor i eget lokalmiljø og undersøke lokale samlinger og minnesmerker

Geografi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • plassere hjemstedet, hjemkommunen og hjemfylket på kart
  • sette navn på og plassere landene i Norden, verdenshavene og verdensdelene og finne geografiske betegnelser på kart
  • beskrive landskapsformer og bruke geografiske betegnelser i utforskning av landskapet nær skole og hjem
  • fortelle om viktige landskap og landskapsformer i Norge og noen andre land
  • samtale om steder, folk og språk og planlegge og presentere en reise
  • peke ut og orientere seg etter himmelretninger og gjøre rede for hvorfor det er tidsforskjeller
  • sammenligne liv og virke i Norge og i noen andre land

Samfunnskunnskap

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • samtale om variasjoner i familieformer og om relasjoner og oppgaver i familien
  • gi eksempler på barns rettigheter, og ulike forventninger jenter og gutter møter i hverdagen, og samtale om hvordan forventningene kan oppleves
  • undersøke pengebruken til jenter og gutter og samtale om forhold som påvirker forbruk
  • samtale om tema knytte til seksualitet, grensesetting, vold og respekt
  • lage en oversikt over normer som regulerer forholdet mellom mennesker, og forklare konsekvenser av å bryte normene
  • utforme og praktisere regler for samspill med andre og delta i demokratiske avgjørelser i skolesamfunnet
  • drøfte oppfatninger av rettferd og likeverd

Side 6 Av 10

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!