Læreplan i samfunnsfag (SAF1-03)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Nye versjoner:
Samfunnsfag - SAF01-04
Samfunnskunnskap - SAK01-01

Kompetansemål etter 10. årstrinn

Utforskeren

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • formulere spørsmål om forhold i samfunnet, planlegge og gjennomføre en undersøkelse og drøfte funn og resultater muntlig og skriftlig
  • bruke samfunnsfaglige begreper i fagsamtaler og presentasjoner med ulike digitale verktøy og bygge videre på bidrag fra andre
  • bruke statistiske kilder til å beregne og beskrive tendenser og variasjoner i samfunnsfaglige drøftinger og vurdere om statistikken gir pålitelig informasjon
  • vise hvordan hendelser kan framstilles ulikt, og drøfte hvordan interesser og ideologi kan prege synet på hva som oppleves som fakta og sanning
  • reflektere over samfunnsfaglige spørsmål ved hjelp av informasjon fra ulike digitale og papirbaserte kilder, og diskutere formål og relevans til kildene
  • identifisere samfunnsfaglige argumenter, fakta og påstander i samfunnsdebatter og diskusjoner på Internett, vurdere dem kritisk og vurdere rettigheter og konsekvenser når man offentliggjør noe på Internett
  • skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
  • skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av fagbegreper, grunngitte konklusjoner og kildehenvisninger

Historie

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • finne eksempler på hendelser som har vært med på å forme dagens Norge, og diskutere hvordan samfunnet kunne ha blitt dersom disse hendelsene hadde utviklet seg annerledes
  • drøfte idealer om menneskeverd, diskriminering og utvikling av rasisme i et historisk og nåtidig perspektiv
  • presentere hovedtrekk ved samenes historie og kultur fra midt på 1800-tallet til i dag og konsekvenser av fornorskingspolitikken og samenes kamp for rettighetene sine
  • presentere viktige utviklingstrekk i norsk historie på 1800-tallet og første halvdel av 1900-tallet og beskrive hvordan de peker fram mot samfunnet i dag
  • gjøre rede for framveksten av velferdsstaten og beskrive trekk ved Norge i dag
  • gjøre rede for teknologiske og samfunnsmessige endringer som følge av den industrielle revolusjonen
  • gjøre rede for ideer og krefter som førte til den amerikanske frihetskampen og den franske revolusjonen, og beskrive følger dette fikk for den demokratiske utviklingen i Norge
  • gjøre rede for kolonialisme og imperialisme og gi eksempler på avkolonisering
  • drøfte årsaker til og virkninger av sentrale internasjonale konflikter på 1900- og 2000-tallet
  • drøfte viktige omveltninger i samfunnet i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye omveltninger

Geografi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lokalisere og dokumentere oversikt over geografiske hovedtrekk i verden og sammenligne ulike land og regioner
  • lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart, målestokk og karttegn
  • gjøre rede for indre og ytre krefter på jorda, bevegelser i luftmassene, vannets kretsløp, vær, klima og vegetasjon, og drøfte sammenhenger mellom natur og samfunn
  • utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
  • undersøke hvordan mennesker nyttiggjør seg av naturgrunnlaget, andre ressurser og teknologi i Norge og i andre land i verden, og drøfte premisser for bærekraftig utvikling
  • undersøke og diskutere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globalt
  • sammenligne størrelse, struktur og vekst i befolkninger og analysere befolkningsutvikling, urbanisering og flytting i nyere tid
  • kartlegge variasjoner i levekår i ulike deler av verden, forklare de store forskjellene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jevnere fordeling

Samfunnskunnskap

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for hvordan ulike politiske partier fremmer ulike verdier og interesser, knytte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eget syn
  • gjøre rede for politiske institusjoner i Norge og deres rollefordeling og sammenligne dem med institusjoner i andre land
  • gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
  • gjøre rede for hovedprinsippene i FN-pakten, FNs menneskerettighetserklæring og sentrale FN-konvensjoner, blant annet ILO-konvensjonen om urbefolkningenes rettigheter, vise hvordan de kommer til syne i lovgivning, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter
  • gi eksempler på hvordan oppfatninger av forholdet mellom kjærlighet og seksualitet kan variere i og mellom kulturer
  • analysere kjønnsroller i beskrivelser av seksualitet og forklare forskjellen på ønsket seksuell kontakt og seksuelle overgrep
  • gi eksempler på hvordan et lovbrudd er behandlet, diskutere årsaker til og følger av kriminalitet og forklare hvordan rettsstaten fungerer
  • gjøre rede for begrepene holdninger, fordommer og rasisme og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirket, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer og rasisme
  • gi eksempler på og diskutere kulturelle variasjoner og drøfte muligheter og utfordringer i flerkulturelle samfunn
  • beskrive hvordan forbruksmønsteret har utviklet seg i Norge, og gjøre rede for forbrukernes rettigheter
  • beskrive utvikling og konsekvenser av tobakks- og rusmiddelbruk i Norge og diskutere holdninger til rusmidler
  • beskrive hovedtrekk i norsk økonomi og hvordan den henger sammen med den globale økonomien

Side 8 Av 10

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!