Læreplan i naturfag, samisk plan (NAT2-02)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram

Forskerspiren

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer variabler, anslår måleusikkerhet og vurderer mulige feilkilder
  • gjennomføre og tolke enkle datasimuleringer for å illustrere naturfaglige fenomener og teste hypoteser
  • forklare og vurdere hva som kan gjøres for å redusere måleusikkerhet og unngå mulige feilkilder i målinger og resultater
  • vurdere kvalitet på fremstilling av egne og andres observasjonsdata og tolkninger
  • diskutere forskjeller og likheter i hvordan tradisjonskunnskap og vitenskapelig kunnskap om natur etableres og videreformidles

Bærekraftig utvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
  • undersøke et økosystem og vurdere hvor det er i suksesjonsprosessen
  • gjør rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon, og gi eksempler på endringer i flora og fauna i nordområder
  • forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette
  • vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg og energibruk
  • vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg, avfallshåndtering og energibruk
  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning, for urfolk og for verdenssamfunnet
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer
  • gi eksempler på naturforvaltning og endring av naturmiljøer som får konsekvenser for urfolk i Norge og i andre land

Ernæring og helse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive kjemiske kjennetegn og forskjeller på de viktigste næringsstoffene
  • gjøre rede for de viktigste sporstoffene, mineralene og saltene i kroppen
  • gjennomføre enkle kjemiske påvisninger av næringsstoffer i matvarer
  • forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av de viktigste næringsstoffene
  • gjøre rede for noen hovedbestanddeler i kosmetiske produkter og lage et slikt produkt med egen varedeklarasjon
  • drøfte spørsmål knyttet til ernæring, trening, slanking, spiseforstyrrelser, livsstilssykdommer og soling

Stråling og radioaktivitet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive hvordan nordlys oppstår, og hvordan Norge har vært og er et viktig land i forskningen på dette feltet
  • forklare ozonlagets betydning for innstrålingen fra sola
  • forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren
  • gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten
  • gjennomføre forsøk med radioaktivitet, halveringstid og bakgrunnsstrålingog forklare fenomenene
  • beskrive kjennetegn ved ulike typer ioniserende stråling og forklare hvordan disse utnyttes til teknisk og medisinsk bruk
  • forklare hvordan elektromagnetisk stråling fra verdensrommet kan tolkes og gi informasjon om verdensrommet

Energi for fremtiden

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre forsøk med solceller og solfangere og gjøre rede for hovedtrekkene i virkemåten
  • gjøre rede for hvordan varmepumper virker, og i hvilke sammenhenger varmepumper brukes
  • forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene
  • beskrive virkemåten og bruksområdet til noen vanlige ladbare og ikke-ladbare batterier og til brenselceller
  • gjøre rede for ulik bruk av biomasse som energikilde
  • gjøre rede for hydrogen som energibærer

Bioteknologi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare genetisk kode og hovedtrekkene i proteinsyntesen samt diskutere betydningen av arv og miljø
  • forklare begrepene krysning og genmodifisering og hvordan bioteknologi brukes til foredling av planter og dyr
  • gi en oversikt over ulike former for medisinsk bruk av bioteknologi
  • vurdere informasjon om og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi

Side 10 Av 11

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!